måndag 27 januari 2020

Förintelsens minnesdag

I dag uppmärksammas befrielsen av fångarna i förintelselägret i Auschwitz-Birkenau i Polen 1945. På Förintelsens minnesdag 27.1. hedras alla som förföljdes och mördades i Nazityskland.

I år har det gått 75 år sedan fångarna befriades i Auschwitz, en minneshögtid ägde rum vid det forna koncentrationslägrets murar, närvarande var politiska ledare, inklusive president Sauli Niinistö, och kring 200 personer som överlevde Förintelsen. Jag tittade på direktsändningen på France24, min favorit nyhetskanal, som under den senaste veckan sände många gripande samtal med personer som överlevt, i dag ålderstigna, för 75 år sedan barn och unga. 

Under min vistelse i Frankrike besökte jag Musee des Martyrs de la Déportation, som finns mitt i strömmande Seine på île de la Cité. Minnesplatsen är en karg betongbunker med smala passager, man upplever en känsla av instängdhet, obehag och skräck, på samma sätt som i den mörka stenblockslabyrinten i Berlin som hedrar Europas mördade judar och i David Libeskinds byggnad som finns i samband med Judiska museet, ett långsmalt utställningsutrymme som mynnar ut i Garden of Exile, som förorsakar svindel, samt The Holocaust Tower, ett ekande tomt utrymme som också kallas The Voided Void, ett utrymme som får en av känna sig inspärrad, som världens ensammaste person, utan att hitta ut... Men som museibesökare hittar man alltid vägen ut...

I Paris kan man bekanta sig med stadens judiska arv och historia på smala gator i Le Marais, kvarter som på jiddisch kallades Le Pletzl, den lilla platsen. Jag sökte också upp Jardin Anne Frank, en liten stenig park inklämd bland gamla hus i en gränd mellan Rue Beaubourg och Rue du Temple. 

Högtiden Hanukkah närmade sig mot slutet av december och när jag vandrade i Marais på min sista kväll i Paris fick jag syn på den åttaarmade ljusstaken i ett restaurangfönster, mitt bland libanesiska restauranger och små kebabmatställen, mitt i det mångkulturella Paris. 


Of  too much was our talk, of
too little. Of  the You
and You-Again, of
how clarity troubles, of
Jewishness, of
your God.

Paul Celan, ur Zurich, the Stork Inn, översättning av Michael Hamburger



Utanför gallret strömmar Seine...





Mina barn läser info på en skärm


Pardonne, n'oublie pas. Man kan förlåta, men inte
glömma...


Jardin Anne Frank i Marais


Lager av olika slags arkitektur, vy från Anne Frank-parken
Kaminsky hjälpte personer att fly från diktaturer genom att
göra falska pass. På Judiska museet i Paris.

Bageri i dagens "Pletzl"

Marais välkomnar Paris hbtq-community



En affisch i en metrokorridor - DW var en amerikansk
konstnär med polsk familjebakgrund. Han dog i aids
1992. 

Sous le ciel de Paris... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar