Visar inlägg med etikett Sommar 2017. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Sommar 2017. Visa alla inlägg

lördag 9 september 2017

Regn och storm

Sommaren var ovanligt regnig och den 12 augusti drabbades södra Finland av en kraftig storm, som döptes till Kiira. Jag befann mig utanför Café Piritta vid Tokoistranden med två väninnor, Nina och Majvor, där vi på eftermiddagen njöt av en Back to Sixties-konsert. Dagen var varm och solig. Calm before the storm... Vi var nog medvetna om stormvarningen, trots det överraskades vi av stormen, som sjutiden anlände otroligt snabbt med åskbyar och störtregn. På en sekund mörknade himlen och ovädret brakade loss, regnet föll. Det uppstod en liten panik bland konsertpubliken, nästan alla rusade in i caféet. Området kring Kajsaniemi lär ha varit området med den kraftigaste vindstyrkan, över 30m/s, vilket är närapå orkanstyrka.

Min yngre son var på väg till Flow-festivalen med sin flickvän när stormen överraskade dem. De höll på att parkera sina cyklar vid Sörnäskajen. Vinden for iväg med Davids ryggsäck, den föll i vattnet bredvid en båt, men han lyckades fiska upp den. Thien höll i hans ben så att han inte föll i! Det lät som en ganska farlig situation. När stormen var som kraftigast sökte de skydd under en bro. Jag chattade med mina barn på WhatsApp under stormen. Som mamma kunde jag bara kvida: Är ni i trygghet? Sök skydd! Min dotter satt i en bil i stadens centrum och såg trädgrenar flyga och gatskyltar falla omkull, min äldre son befann sig tryggt hemma på Mannerheimvägen i Mejlans.

Vi satt på Piritta i en timme, stormen verkade att upphöra lika snabbt som den börjat. Plötsligt tittade solen fram, det var spegellugnt på Djurgårdsviken. Några knäckta träd i närheten av caféet var det enda tecknet på oväder och storm. Men när vi lämnade Tokoistranden började det igen regna.

För ett par veckor sedan evakuerades tusentals människor i Texas, före och efter orkanen Harvey. De kraftiga skyfallen fortsatte, människor fördes i trygghet i motorbåtar som åkte omkring på de översvämmade vägarna, somliga räddades från hustak. En man stod med vattnet upp till knäna på sin veranda och vägrade att följa med: han ville stanna hemma och vakta sin egendom.

Ett par tusen människor har omkommit i översvämningarna som de ihärdiga monsunregnen har åstadkommit i Sydostasien, miljoner människor har förlorat sina hem och sin skörd, men den här naturkatastrofen har inte fått lika mycket publicitet som orkanen Harvey. För USA är ju närmare oss, vi som bor i den västra världen.

Jag har varit med om en orkan en enda gång i mitt liv: orkanen Gloria i New York, i september 1985. Jag associerar fortfarande den stormen med en olycklig kärlekshistoria. Jag hade träffat en gift man, men jag visste att min relation till honom aldrig skulle leda till något happy end. Jag vakade hela natten medan stormen ylade och tjöt utanför fönstret i det höga bostadshuset på Manhattan, jag minns hur spjälgardinen rasslade kusligt i lufttrycket. Jag gick ut tidigt på morgonen, vilket jag egentligen inte borde ha gjort, för stormen pågick fortfarande. Long Island drabbades hårdast av Gloria i New York Metropolitan-området. Jag minns hur förvånad jag blev när jag steg ut på gatan och regnet blötte mig på en enda sekund. Aldrig tidigare hade jag upplevt ett sådant regn, det bestod av en genomskinlig vägg av vatten, inga enskilda vattendroppar. Paraplyet gav bara ett minimalt skydd och vek sig dubbelt i ett gathörn. Nu förstod jag att man faktiskt kan dränkas i ett skyfall i samband med en orkan. I Brooklyn, där jag bodde, var gatorna och trottoarerna fulla med trädgrenar och det var kusligt kallt, hela världen kändes övergiven. Fast det var ju egentligen jag själv som kände mig övergiven.

Jag besökte Jamaica första gången på sommaren 1988 och flög hem (med Areroflot via Havanna och Moskva) en vecka före den kraftiga orkanen Gilbert, som svepte över ön och förorsakade stor förödelse. 49 personer omkom. Den sista veckan bodde jag ensam i ett litet trähus på en strand i Port Maria på norra kusten. Vädret var kvalmigt och kvavt, havet låg vindstilla, calm before the storm... Jag visste inte mycket om orkaner i Karibien, men med Gloria i minnet lyssnade jag regelbundet på radionyheterna och skulle säkert ha tagit mig till Ocho Rios eller Kingston ifall det blev stormvarning. Men var skulle jag ha hittat inkvartering, hotellen var jättedyra och min reskassa nästan helt förbrukad...

Reggaeartisten Lovindeers sång Wild Gilbert, som man kan se på YouTube, blev enormt populär och skapade säkert en känsla av gemenskap bland de drabbade jamaicanerna, både unga och gamla. Förlusterna och förstörelsen kommenterades med humor och satir. Inte roligt när stormen for iväg med satellitantennen och maten for illa i kylskåpet utan ström. Men Gilbert hämtade också med sig en ny färg-tv... I romanen Hundarna i Kingston försökte jag föreställa mig hur det är att uppleva en orkan ute på landsbygden med flygande zinkplåt och trädstammar, jordskred och vattenmassor.  Och stormens öga, vad är det? Detta besynnerliga tomrum av stillhet och lugn, som flygplan obehindrat kan flyga in i...

Medan orkanen Harvey fortfarande härjade i Texas bildades orkanen Irma ute på Atlanten och svepte nyligen över Karibien med en vindstryka på över 80m/s. Vår Kiira bleknar i jämförelse med Irma... De små östkaribiska öarna S:t Martin och S.t Barth, Barbuda och Antigua drabbades speciellt hårt. Delar av Jungfruöarna, Kuba och Haiti drabbades också, men Jamaica skonades. Det är så sorgligt, så orättvist, att naturkrafterna förstör så mycket i fattiga regioner, där människor har arbetat så hårt för att bygga upp sina liv, sina hus och hem. Turistorterna med sina fina hotell och badstränder har givetvis också drabbats. Fritidsbåtar ligger huller om buller i hamnarna, omkullkastade och krossade av stormen. Två olika världar: turisternas Karibien och Haiti, den västra hemisfärens fattigaste land, där människor fortfarande bott i tillfälliga baracker efter jordbävningen 2010.

Nu evakueras människor i Florida och Georgia, över sex miljoner, mera än Finlands hela befolkning. Tv-nyheterna visar de långa bilköerna på motorvägarna. Miami Beach ligger folktom, badvakterna flyr från sina små torn... Samtidigt drabbades Mexikos södra kust av en jordbävning av en magnitud på 8,2. I Kingston kände jag en gång golvet darra och skaka på en restaurang med tunna bambuväggar, dricksglasen på borden klirrade och gled ner på golvet... Skräcken och den underliga känslan av misstro och förvåning varade i en halv minut och förlamade mig, sedan var faran över.

Och nu bildas en ny orkan i Irmas släptåg: José... Och efter José kommer Katia... I morgon når Irma Floridas kust... 

Här en vetenskaplig förklaring, som låter nästan lyrisk:

Tropiska cykloner kan endast uppstå över haven i tropiska områden, då det krävs en vattentemperatur på minst 27 grader Celsius. Varm, fuktig luft sugs uppåt och börjar kretsa runt lågtryckets centrum på grund av corioliskraften. Vindstyrkan ökar efter hand, i och med att energi frigörs då vattenångan bildar droppar, vilka i sin tur bildar moln. Mer varm och fuktig luft sugs in och bygger på den tropiska cyklonen. Vindbyarna kan i extrema fall nå en styrka på över 100 meter per sekund. Mitt i cyklonen bildas ett ”öga” med lugnare väder.

En dikt av den jamaicanska poeten Lorna Goodison, från Tamarind Season, 1980:

The breadfruit tree
used to reach a logical conclusion
of leaves and scale-backed fruit

till the sheet of zink
shied by the hurricane’s hysteria

beheaded it

and the tree’s head worshipped at
its feet

and my brother was born in the eye
of that storm.



Regnig dag på Sveaborg
Med Nina och Majvor på Tokoistranden
My Granny Look: klänning från Indiska, Global-väska från
Galna Dagar, Skechers-skor med Memory Foam... ;-) 
Calm before the storm... 
Stormen närmar sig, utan att vi märker det...
De första regndropparna faller... 
Stormen viner utanför Pirittas terrass
Vi väntar inne i restaurangen, Nina är van vid stormar
i Åbolands skärgård...
Knäckt träd i närheten av festspelens Huvilateltta
Djurgårdsviken, efter stormen
Regnig dag hemma

torsdag 22 juni 2017

Från första maj till midsommar




I går inföll sommarsolståndet: det var årets längsta dag och kortaste natt, strax före midsommar. En glädjedödare skulle säga att vi nu går mot höstens mörker och kan börja spana efter de första gula löven...

Eftersom jag den senaste tiden jobbat på ganska långa blogginlägg, tänkte jag inte skriva så mycket den här gången, men sänder desto flere bilder... Bilder från dagarna då jag kom hem från Marocko i slutet av april, då det snöade och haglade. Veckorna gick, det blev maj och juni, och nu: sommarsolståndet. I morgon firas midsommaraftonen...

Försommarens skira grönska är så ljuvlig, så snabbt den försvinner. De första vilda blommorna, mattor av liljekonvalj och förgätmigej på Rönnskär. Ju äldre jag blir, desto starkare upplever jag de olika årstiderna, speciellt våren. Men jag hatar att vara sentimental!

Jag har gått på ovanligt många fester: min systersons dotters namngivningsfest, min äldre son blev utexaminerad från Game and Animation-linjen i den supermoderna skolan i Arabiastranden, några av barnens kompisar firade också sina examensfester. Svenska Fredsvänner i Helsingfors r.f. firade sitt 90-års jubileum på Fredsstationen i Böle.

ARS 2017-utställningen på Kiasma, restaurangdag och sambakarneval... Ibland sitter jag på universitetets huvudbibliotek i Kajsahuset, skriver och läser. Inspirerande arkitektur!

Det är svårt att ignorera det politiska läget i Finland, händelseförloppet efter sannfinländarnas partikongress. På väg till Fölisön besökte jag Urho Kekkonens hemmuseum på Ekudden och fick höra att han kunde läsa i sex timmar varje dag, tidningar och böcker, förutom att han skrev flitigt. Jag såg finska skönlitterära författares verk i hans bokhylla: Aino Kallas, Marja-Liisa Vartio, Pentti Haanpää, Paavo Rintala... Jag undrar vad Kekkonen skulle tänka om dagens politiska läge, hatretoriken som har tillåtits florera, nedskärningarna, flyktingpolitiken. Jag tror nog att han många gånger skulle ha slagit näven i bordet.

Mauno Koivisto dog i maj och hela Finland sorgflaggade. Det händer så mycket i världen just nu, upprepade terrorattacker, en förödande skogsbrand i Portugal, branden i Grenfell Tower-höghuset i London... Människor lever under hot och i obeskrivliga förhållanden i Sydsudan, Filippinerna, Mexiko,Venezuela, Syrien... Många västerländska ungdomar riskerar att bli marginaliserade. Tufft att inte hitta jobb eller få studieplats i skolan som man gått och drömt om, att inte ha en plan B... Men det går alltid andra tåg, eller borde åtminstone...

Dessutom har vi Brexit och Trump, men kanske också nya vindar i Frankrike. En marche... Men jag såg en t-tröja i går på rea som gjorde mig betänksam, det franska fabrikatet Defend Paris, som har en militaristisk image och förser sina produkter med bilder av ett automatgevär (visserligen airsoft). Tröjan hade texten Revolution, Anarchist, Guerilla, Clan, Paris 1948, Defend With Love. Jag köpte den inte, och dyr var den också... Själv kan jag bara hoppas på många nya, gröna vårar, blåa kvällar, midsommarnätter...


Kväll

Jag vill ej höra den sorgsna sagan 
skogen berättar. 
Det viskar ännu länge mellan granarna, 
det suckar ännu länge uti löven, 
ännu länge glida skuggor mellan de dystra stammarna. 
Kom ut på vägen. Där möter oss ingen. 
Kvällen drömmer blekröd kring tigande dikesren. 
Vägen löper långsamt och vägen stiger varligt 
och ser sig länge om efter solens sken. 

Edith Södergran, 1916


Sällan som jag klär upp mig till fest.
Bloggare brukar presentera sina outfits:
Esprit-klänning, tröja från H&M ;-)
Hagelskur på nyplanterade penséer
Valborgsmässoafton
I Västerkulla
Namngivningsfest i Fiskehamnen
Olika generationer möts... 
Metrotåget glider förbi den gamla gasklockan
i Fiskehamnen. 
Egen soffa på första maj... 
Street Fashion på första maj, no matter
how cold...
David med Olivias kamel från Tanger...
Första maj anno dazumal, min syster och jag...
Vårens första knoppar... 
Försommarkväll i Centralparken
Lönnen blommar...
Mattor av vitsippa i Centralparken...
Olika kulturer möts på matfestival. Sällan som
man ser niqab i Finland - eller i Marocko...
Efter en fest, följande morgon, vill man kanske
söka upp den här grillen... 
Skumpa med min dotter Cindy, som för
andra gången firade morsdag
som ung mamma.
Min äldre son, Michael, hipster style,
i soffan under våra Mark Rothko-
affischer... 
Min yngre son, David, arbetar på sommarkafé.
Dagen var kall, så jag förde en extra
tröja åt honom. Coolt förkläde! 
Hästar, antagligen polisens, i Dal. 

Käpphästar, hobby-horsing, latest craze
in Finland...
Kepparikisat Kaivarissa...
Flaggorna hissades på halv stång för att hedra
president Mauno Koivisto, 13.5.
Michael låser skåpdörren i Arabiastrandens skola,
AV-kommunikationslinjen. 
Mor och son. På examensfest hos
Davids kompis.

Dans till musik från Kazan och Armenien,
till Bruno Mars...
Fin pannacotta och jättegod tårta...
Författaren Birgitta Boucht berättar om
kvinnornas fredsmarsch tillParis 1982. 
På Fredsvännernas 90-års fest i Böle. 
På Fredsstationen. 
Kiasmas ARS 2017-utställning. 
Juha van Ingen, AS Long as PossibleGIF-
animation och utskriven kod. Eller är det 
mitt ofullbordade manus... som inleds 
med: All work and no play makes
Jack a dull boy... ;-)
Verket är inte ännu färdigt... Låter bekant!
Hito Steyerl, Factory of the Sun, mitt favoritverk
på utställningen. 

Utsikt mot Musikhuset och Nationalmuseet,
lite spooky kvällsbelysning... 
På universitetsbiblioteket i Kajsaniemi. Här
sitter jag ibland och skriver... 
Eller på kaféet i bottenvåningen, under
James Joyces lite sorgsna blick... 
Spännande arkitektur, ingångern vid Unionsgatan.
Sambaparad i Helsingfors... 
Hämmade författare borde ibland
klä sig i strutsplymer ...
Picknick i försommargrönskan
på Lappvikens strand
Bror och syster...
Mammorna fotograferar... 
De första tjärblommorna... 
Den första violen...
Liljekonvaljer i Ekuddens park, UKK:s blommor... 
Maskrosorna har redan blommat ut... 
Den magiska stenen på Rönnskär...
Silja Tallinks svallvågor...
Mitt närmaste kafé/bageri har tyvärr stängt.
Vet inte om alla vill förflytta sig 
till Muminkaféet... 
Syréndoften har varit ovanligt stark i år.
Ormbunken lyser vackert grön
i solen....
Åttans spårvagn svänger in på Busholmens
ändhållplats...
Tiderna förändras men Fölisöns vita bro gör det
lyckligtvis inte...
Förgätmigej vid gärdesgården...
Skogens vegetation sprids på ladans tak...
Glad midsommar!
Kajakerna gled under Fölisöbron...
Ny vass ersätter den gamla... 
Årets ljusaste natt... Ha en skön sommar!