måndag 28 december 2015

Fröjdefull julhelg

Julen kom och gick. Före jul drabbas jag alltid av julstress och när julen är förbi försjunker jag i en lätt melankoli. På julafton, innan butikerna stängdes, tog jag ännu spårvagnen till stan. 
  Jag befann mig lite tvångsmässigt på jakt efter en bukett vita tulpaner och den där Hemtex jullöparen med röda hjärtan, som jag ville ge åt min dotter Cindy. 
  Jag köpte böcker åt mig själv i Glaspalatsets pop-up butik, tittade på kläder till reapris åt Cindy, kanske åt mig själv också, en vit skjortblus, plagg som vi båda kan använda... Till slut stod jag lite villrådig i ett gathörn: hinner jag köpa en julgran? Nej, det gör jag inte... Vi behöver inte ha julgran varje år. Ska jag gå till Sandudd nu, eller senare?
  Hemma satt sönerna framför datorn och spelade. Jag hann höra bara slutet av utlysandet av julfreden, som jag tycker är både lite trist och roligt, högtidligt i sitt åldersomliga språk, sina åtvarningar och tillönskningar... med tillbörlig andakt fira... förfallen till det straff... en fröjdefull julhelg... 
  Innan min dotter kom med man och barn hann jag gå ut, på jakt efter en violett skymning. Jag tror att jag hittade den, nästan åtminstone. Solnedgångens moln var svagt blåröda... Folk joggade på stranden, bra att bränna kalorier före julskinkan. Någon satt ensam på en bänk. 
  Mitt barnbarn Olivias första jul, hennes unga morbror David tog på sig julgubbsrocken, som han vuxit ur sedan barndomen. Jag fick en fin julgran av mina barn, gjord av återvinningsmetall. Hoppas att någon indisk skrothandlare också får några slantar för granen, att all vinst inte går till den svenska firman... 

 
 Vi åt färdig morotslåda, mycket fisk men ingen skinka, och smakade på Cindys jättegoda cupcakes. Senare tittade jag på ett mysigt matprogram från 70-talet i rustik miljö. 
  Vi glömde att titta på fullmånen, jag fotade månen några dagar före julafton, men mitt kameraobjektiv når inte så värst långt ut i rymden. 

Tycker de flesta granar på stan är ganska fula,
men den här är nätt.
Violett skymning på julafton innan solen gick ner.


Sönerna på julafton.

Jag fixar julstjärnan.

Med barn och barnbarn.Vi har en fin Nils Dardel-affisch 
från utställningen i Åbo. 
Julen 1996.
Jul på 1950-talet, min syster och jag spanar efter julgubben
med vår unga faster.


Cindys fina cupcakes. Tomtarna till höger är gjorda av mina barn
i dagisåldern. 


Böcker som jag köpte i en popup-bokaffär...

Julmatprogram från 1970-talet, de trevliga kockarna Kolmonen och Vanamo.
Här behövs inga elektriska attiraljer.

Halvmåne före jul ovanför grannhusets lilla gårdshus som jag tycker ser ut
som ett kapell.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar