fredag 7 april 2017

På residenset i Sefrou

Kulturföreningen Culture Vultures konstnärsresidens är beläget i hjärtat av medinan i Sefrou, en stad 25 km öster om Fez. Det var helt av en slump som jag hittade info om föreningens olika residensprogram och jag ansökte om den tre veckor långa vårresidensvistelsen. Residenset fokuserar på hantverk, den marockanska hantverkartraditionen är ju världsberömd. Mattor, smycken, läder- och metallarbeten, keramik, kakel... Men också bildkonstnärer, dansare, multimediakonstnärer och en och annan författare välkomnas till residenset i Sefrou.

Jag var den första som anlände till residenset bakom den koboltblåa dörren och möttes av verksamhetsledaren Jess Stephens. Det var ovanligt kallt, folk gick omkring i vadderade jackor. Småningom anlände de andra, från Taiwan (via Los Angeles), Kroatien, England, Israel, USA, samt en ung dansare från Casablanca.

Sefrou hade tidigare en omfattande judisk befolkningsgrupp, residenshuset var faktiskt rabbinens hem. Mera om det judiska Sefrou i ett kommande inlägg och om vårt besök i den gamla, övergivna synagogan och den judiska skolan, numera barnhem, samt på den judiska gravgården.

Jag hann bli rejält sjuk under den första veckan och har därför inte kunnat posta så mycket här på bloggen. Jag försökte vara försiktig med mat och dryck, men jag fick för mycket sol när vi vandrade upp till sluttningarna för att titta på grottor. Efter en veckas medicinering mår jag nu bättre och kunde delta i couscousmåltiden som serveras varje fredag utanför Culture Vultures kontor i samma kvarter där vi bor.

I morgon gör jag en utfärd till Rabat, som jag hoppades besöka redan förra veckan. Då skulle jag ha röstat i kommunalvalet på Finlands ambassad, vilket skulle ha varit jättespännande och roligt. Jag hoppas också träffa författare från marockanska PEN.
Här får ni titta på bilder från residenset, mitt fina rum, de två vackra sällskapsrummen, takterrassen med snöklädda berg i fonden, gränderna i medinan, samt det internationella konstnärsgänget. Tack ska ni ha! Shukran!

Skrivhörnan i mitt rum. Inte alltid så här välstädat ;-)
Yllefilten är så tung att man knappt orkar lyfta den...
Jess tar emot ett samtal på takterrassen. Darling,
where are you?
En stork har byggt bo uppe i minareten.
De snöklädda bergen hör till Mellanatlaskedjan.
Ana och Hsuan har anlänt.
Utanför Culture Vultures kontor
Vid körsbärsskulpturen i Sefrou, nästan alla har anlänt.
Övre våningens sällskapsrum. Fatimas hand syns överallt. 
Vi tittar på snickarverkstaden i gränden.
Sällan som man ser niqab i Marocko. En man bär på en halv
djurbål på axeln...
Många ålderstigna män arbetar fortfarande.
Fredagscouscous. 
I residensets gröna kök. Said har disktur.
Projektpresentation. 
Kunde vara mitt livs motto... 
Det var här som jag fick för mycket sol...
Grönsakspaj uppe på taket. 
Rosig kväll strax före solnedgången. 
Berlinbjörnen Olle säger Shukran!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar