fredag 2 augusti 2019

Julidagar i Grez och Fontainebleau


Varma julidagar på Hôtel Chevillon med yngre sonen David. Han gjorde en cykeltur till Nemours och tog sig ett dopp i floden Loing. Han missade värmeböljan som återvände till Frankrike veckan efter att han flugit hem. 

Ja, som jag skrev i mitt föregående inlägg mättes det på torsdagen den 25.7. hela 43 grader i Grez, jag höll mig faktiskt inomhus nästan hela dagen. När jag gick ut konstaterade jag att solen liksom brände på huden, men sedan insåg jag att det var själva luften som brände... inte roligt...

När David åkt hem kändes det lite vemodigt att vistas ensam i Carl Larsson-huset. Skrivarbetet väntade, har sällan haft ett lika trivsamt arbetsrum. Inga onödiga prylar, avskalat och basic. Och här finns andra stipendiater, vi har små fester, välkomstfester för dem som anländer till Hôtel Chevillon, sammankomster ute på terrassen. En dag gjorde vi en utfärd till tågmuseet Tacot des Lacs i grannbyn, små dekorativa tåg som på smala skenor forslade sand till pråmarna på kanalen, eller transporterade soldater till fronten under första världskriget...
Och den sjätte augusti blir det dags för följande besök: äldre sonen med flickvän. 


Sen pastamiddag med David utanför Carl Larsson-
huset
Ryttare travar över stenbron, ljudet av
klapprande hovar är så fint...

Frukost/brunch, vi turas om att ha halmhatten,
som jag döpt till Carl Larsson-hatten

På väg till Fontainebleau, vattenflaskan fylls
behändigast genom en tratt

Vi kom väldigt sent till slottet, så vi fick skynda
genom salarna.


King David granskar tronstolen...

Napoleons säng...

Napoleons badkar med förgyllda svan/gåskranar...

La joie de lire, bokskåp på torget i Fontainebleau

Tillbaka i Grez, i den vackra hallen
Jag brukar nästan vallfärda till gränden, där
Seiki Kuroda bodde 1890-92


Trollskog i Grez, på väg till Montcourt-
Fromonville

Mulen morgon, Davids sista morgon i Grez, Carl Larsson-
huset till vänster
Vi missade Django Reinhardt-
festivalen i Fontainebleau
Where poppies grow...
Blev tvungen att föreviga denna temperatur... 

Violett gryning i Grez, Carl Larsson-ateljén
Tågmuseet Tacot des Lacs






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar