fredag 30 april 2021

Infant joy...



Mitt andra barnbarn föddes den 25 april, ett söndagsbarn, ett gossebarn, Olivias lillebror.  Stort grattis till hela familjen! Cindys graviditet var inte så lätt, hon led av ryggont och blev sjukskriven innan hon blev moderskapsledig. 

Infant Joy


I have no name 
I am but two days old.— 
What shall I call thee?
I happy am 
Joy is my name,— 
Sweet joy befall thee!

Pretty joy!
Sweet joy but two days old,
Sweet joy I call thee; 
Thou dost smile. 
I sing the while 
Sweet joy befall thee. 

WILLIAM BLAKE


Mormorskaffe på söndagen när jag fick höra om födseln. Minnen från min egna år med mina nyfödda barn, jag ammar Michael som föddes i januari 1991, Cindy i "babysittern" i december 1992, David föddes i april 1996. Rastafari-skallran köpte jag i Kingston 1990 när jag var en månad gravid med Michael. 



Nytt liv i april, våra videkvistar har fått gröna små blad. April is the cruellest month, skrev T.S. Eliot i  The Waste Land. Winter kept us warm... Att födas till vår värld från den varma livmodern och plötsligt uppleva kall luft och nya ljud, skarpt ljus och beröring, kan inte vara lätt... Soliga barn av luft och ljus... (Topelius)...

Två veckor före förlossningen hände det tråkiga: Cindys sambo var med om en trafikolycka och fick ena foten gipsad. Lyckligtvis hände ingenting allvarligare, men före och efter förlossningen gällde det att mobilisera släkt och vänner, som chaufförer och stödpersoner, hjälpa till att föra Olivia till dagis, Cindy till rådgivningen, att göra uppköp och annat som hör till vardagsrutinerna. 

Sä här såg det ut en vecka före förlossningen:



Efter förlossningen, som gick bra, men var smärtsam, fördes Cindy från Kvinnokliniken till ett grannhus i Mejlans: HUS-avdelningen på Hotell Scandic. Ja, avdelningen heter Familjeboet och är avsedd för "förlösta och friska föderskor". Inga besök var tillåtna p.g.a. pandemin, så jag fick nöja mig med videosnuttar av den lille. Ja, Olivia gick miste om lekrummet som var avsett för de större syskonen. Inget häng i hotellbaren blev det heller med de unga morbröderna, mina söner... 

Som barn och tonåring bodde vi på Stockholmsgatan, snett mittemot det massiva Sjuksköterskeinsitutet, jag brukade vandra till Aurahusets R-kiosk tillsammans med min syster, den tidens spännande tidsfördriv...  Ja, det skinande vita Aurahuset var försäkringsbolaget Auras huvudkontor, i dag ombyggt till Hotell Scandic Mejlans. Aldrig kunde jag då ana att min dotter i framtiden skulle få vila i byggnadens HUS-avdelning efter att ha fött sitt andra barn.

Jag började blogga för snart sex år sedan när Cindy väntade Olivia. Ni kan kolla mina allra första inlägg från 2015. Då var det trängsel i familjerummet på Barnmorskeinstitutet, släkt och vänner kom på besök (ja, det förlossningssjukhuset har ju stängt, pga inneluftproblem som inte gick att åtgärdas).

Här är jag tillsammans med den lille, tre dagar gammal:


Den andra stolta "grannyn":


Fridfull lässtund på sofflocket med pappa:


Storasyster och lillebror:

Könsneutrala babykläder:


Här lite bilder från april månad, the cruellest month, då våren kommer till Norden och allting vaknar upp. Det var stormiga dagar, dagar då gässen återvände och måsarna dansade sin bröllopsdans...  Den 15 april togs förbindelsebron till Ugnsholmen bort, så just nu pinar jag inte er mera med fler bilder därifrån.  Här också några bilder från Skifferholmen en solig söndag i april. 

På sommaren hoppas jag ta förbindelsebåten till Rönnskär lite oftare än i fjol...



Här syns Rönnskär, från Skifferholmens fina klippor:





Strandskatorna ser ut att ha haft ett litet gräl, men alltid fint om ens parförhållande funkar... 


Helt okej också att sitta ensam vid havet: 



På annandag påsk i Stensböle:


Farmor och mormor klädda i nästan likadana Marimekkoklänningar i Stensböle, då blåsten ven i knutarna och det kändes som väldigt långt till vår:


Ja, det finns också Marimekko-spårvagnar:



Ja, inte lyckades jag få påskgräset att växa i år heller... 


Sönerna på besök på påskdagen:


Davids 25-årsdag inföll två dagar före den lille föddes. Den 23 april firas också som bokens och rosens dag, en katalansk tradition. Här skär morbror David en bit kaka åt Olivia:


Cindy stickade den coola röda mössan åt sin bror, jag har beställt en blå... 


Kaffe på mitt favorit utecafé. De första fritidsbåtarna har dykt upp...


Skärgården mitt i stan, sundet mellan Ugnsholmen och stora Räntan:


Den fina lilla parken "på andra sidan gatan" med vårplanteringar:



Lite valborgs/första maj stämning på stan, trots restriktionerna. Här säljer "tekarna" sin traditionella Äpy-tidning: 




Ha en skön valborgsmässoafton och första maj!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar