onsdag 31 mars 2021

Påskveckan, vår i luften





Marsdagar i Helsingfors, blåsiga, kalla, soliga dagar, blötsnö och regn, nattköld och dimma... Flammande solnedgångar för några veckor sedan, himlens intensivt röda färg lär också ha berott på sandstormarna från Sahara, sandmoln som färdats högt uppe i atmosfären och tagit sig ända upp till norra Europa.

I mitten av mars låg isen fortfarande tjock på de inre fjärdarna, men man kunde inte mera vandra ute på isen. Och plötsligt en dag svallade havet fritt utanför Ugnsholmen. De första svanarna, de första gässen, skriande måsar... De första våghalsiga SUP-paddlarna en solig och vindstilla dag.








Coronaläget har inte alls varit bra, nya restriktioner infördes, distansundervisning för skoleleverna, kaféerna och restaurangerna stängdes (take away är tillåtet). Det blev ett år sedan lockdown infördes i mars 2020. Och sedan gick vi och väntade på begränsningar av rörelsefriheten, men i dag meddelades i nyheterna att regeringens förslag inte gått igenom i riksdagens grundlagsutskott... Så det så...

Ett webinarium om ljudboken, Fredsvännernas styrelsemöte per email, en underskrift kan också göras digitalt... Hinner ännu lyssna på Eduardo Halfon, en författare född i Ecuador med otroligt mångkulturell bakgrund och som medverkade i Passa Porta, en litteraturfestival som streamades från Bryssel...

Ja, jag har börjat känna mig allt mera isolerad. Mökkihöperö, säger man på finska, en ensam stugusittare...  Lyckligtvis kan man låna böcker från biblioteket, men man får inte gå till avdelningarna, utan måste på förhand reservera böckerna på webben och sedan gå efter dem i kundservicen som håller öppet. Jag har väntat i över ett halvt år på Åsa Linderborgs Året med 13 månader, men när jag äntligen gick efter den märker jag att jag har svårt att komma in i just den boken.  

Jag siktar på att fullborda min roman inom maj, för en eventuell utgivning nästa vår... eventuell... för jag måste vara övertygad om att romanen faktiskt känns "färdig", innan jag sänder in manuset och kan inleda samarbetet och dialogen med förlaget, redigeringsarbetet, "kill your darlings", show, don't tell... 

På Eirastranden den 16 mars:


Rönnskär, min sommarholme, syns i bakgrunden:



Två dagar senare, på samma strand:


Ja, som ni kan gissa vandrar jag nästan dagligen till Ugnsholmen, eller till "Ursins klippa", köper en take away kaffe från det lilla muttercaféet eller Rams på Jungfrustigen.  Islossningen är långsam och nyckfull, en dag samlades folk för att titta på de guppande isflaken vid Eirastranden, två dagar senare hade vinden vänt och isen var borta. Fascinerande att följa med hur isen förvandlas, driver iväg eller packas igen i det smala sundet mellan Ugnsholmen och Stora Räntan. 

Våren är en omvälvande tid, psykiskt ganska tung, speciellt nu, den andra coronavåren, kanske också efter en så snörik vinter. Isen knakar och driver omkring, naturen vaknar, man bländas av solskenet och känner sig blottad. Men jag älskar årstidernas växling, ljuset som växer eller krymper, vårdagjämningen och vintersolståndet... Nu tittar jag på de kala körsbärsträden och väntar på blomningen i maj. I Japan pågår den vackraste sakura-tiden, jag ser nästan surrealistiska bilder på Instagram. Fattar inte att det var två år sedan jag var där, på Yukobo Art Space i Tokyos Suginami.



I början av mars fick man ännu sitta på glest placerade stolar på utecaféet, men senare togs även de bort.



Nu är det stilla veckan, påskveckan. Mycket madrigal- och passionsmusik i radion, veckans fågel i Radio1 är talgoxen. På palmsöndagen köpte jag ett fång videkissor i blomsteraffären och tog fram lite påskpynt, som katten Figaro också var intresserad av. Ja, jag lyckas inte få påskgräset att gro i år heller...
Jag är så gammalmodig att jag skickar några påskkort, har själv fått två... På Facebook och Instagram fylls flödet av mysiga påskstilleben, medger att jag själv bidrar till det, liksom här på bloggen...

Jag tog metron till Mellungsbacka, har inte varit hos min dotter på länge. En månad kvar till förlossningen, vemodigt att vi inte kan träffas så ofta på grund av förkylningar och rekommenderade karantäner. Cindy var väldigt trött, så jag stannade inte så länge. Jag gjorde lite påskpynt med Olivia och umgicks med hennes farmor ute på gården. 


Kvarnbäckens renoverade metrostation. Min pappa bodde här, mot Botbyhållet.




På väg tillbaka till metrostationen vandrade jag genom Klenodparken. Den smältande snön fick vattnet i bäcken att strömma kraftigt, så fint att lyssna på ljudet av porlande, forsande, brusande, rinnande vatten.  Nej, jag ska inte citera Södergran... 




Så här vansinnig ser man ut på stan, som en bandit, med immiga glasögon...


Här är hela gänget på Ugnsholmen i början av mars (beklagar den oskarpa bilden):


Syster och bror:



Jag hittade den här pastellfärgade kappan i min garderob, minns att jag köpte den för 10 euro hos Lindex, för över fem år sedan, trots att jag tyckte den var lite pinsam i sin ljusblåa färg... Not really my style... Jag har använt den bara några gånger, och min dotter vill inte ha den... Så trist att man ibland köper helt onödiga kläder och bidrar till den oekologiska, oetiska klädindustrin och drabbas av klädskam. Men nu har jag börjat tycka om den lite mera, så jag tror att den här pinsamma ljusblåa kappan äntligen får ett nytt liv... Materialet är faktiskt ganska mjukt och skönt, men att producera det har säkert också varit oekologiskt... 

Affischen till vänster är en illustration till den ryska folksagan Eldfågeln... Bilden delades ut gratis på HAM-museet... Min roman från 2011 heter Eldfågelns dans, inspirerad av baletten från 1910 till Stravinskys musik... 


Här syns jag som en reflexion i fiskbutikens fönster med sedvanligt gulliga påskprydnader, klädd i den ljusblåa, pinsamma vårkappan:


Den sista isen i förrgår på Ugnsholmens klippor, i dag finns den nog inte kvar:




Jag är inte den enda som älskar att fota på Ugnsholmen. Den 15.4. tas förbindelsebron bort...



Vårkväll i Helsingfors med take away kaffe... Ha en fridfull och glad påsk! Stay safe...


Körsbärsträden i mars:


Kaptensgatans renoverade hus:



De bara gator mellan
svartnande snöfält
himmelen ljust blå.
En söndag stilla
av vår i staden.
Luft - och mot
hamn, ljus.

Gunnar Björling



Här några sekunder av bäckens brus i Klenodparken/Aarrepuisto. 
Tror skatten är själva bäcken... Happy spring!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar