För en vecka sedan var det alla helgons
dag, allhelgona. Dagen var mulen och
blåsig, det duggregnade men var fortfarande ljust när jag tog bussen till
Sandudd för att tända ett ljus på mina föräldrars familjegravar, mammas i
närheten det nya kapellet, pappas på ortodoxa begravningsplatsen.
Skymningen föll när jag gick vidare till
området kring Lappvikens forna mentalsjukhus, där det pågick olika slags
evenemang, konserter, en guidad rundtur. Min väninna Nina kom cyklande från
Gräsviken.
Vi bekantade oss med Venedig-huset nere
på stranden, en röd tegelbyggnad från 1895, nu öppnat för allmänheten, med
utställningsutrymmen, Mental Museum och bageri i nedre våningen, arbetsrum, verkstäder och "mysrum" (för kurser i mindfulness?) i övre
våningarnas forna personalbostäder, separat bastu ute på gården. Huset har varit igenbommat
i många år, ibland ockuperat av ungdomar, vilket kanske märks av graffitin som
pryder trapphusets väggar. Jag har cyklat förbi Venedig otaliga gånger om
somrarna, fotograferat det, och ibland suttit på klippan vid den lilla badstranden
med utsikt över viken, mot Svartholmen och Fölisöfjärden. Trafiken dånar på bron, på väg till Drumsö och Västerleden...
I Venedig-husets lilla museum, i den
forna tvättstugans utrymmen med runda cementkar där lakanen kokades i, finns föremål och möbler som användes i
Radioteaterns fina ljudinstallation, Röster
ur själarnas rum, framförd i samband med Konstens natt i augusti 2016. En
smal järnsäng, en tvångströja, en emaljerad mugg, fotografier från
sjukhustiden...
Det var redan mörkt när vi gick tillbaka
till kaféet i den stora sjukhusbyggnaden från 1841 (ritad av Engel). Vi drack en
kopp te och åt en bit paj vid ett bord placerat i bottenvåningens Passage-korridor...
Här höll Johanna Holmström tidigare på hösten utgivningsfesten för sin roman
Själarnas ö, förlagd till mentalsjukhuset för kvinnor på Själö i Åbolands
skärgård.
Nina och jag tog oss en titt i de övre
våningarnas långa, tysta korridorer. Här pågick Radioteaterns ljudinstallation,
men då var det sommar och den höga balkongdörren stod öppen, ljus flödade in
genom de tunna röda och gula gardinerna som fladdrade i luftdraget i
”terapirummet”. Apparaten, som gav elchocker, såg ut som ett slags harmlös
magnetofon eller digibox. Ett halvätet äppel på det långa matbordet med
tenntallrikar hade redan börjat ruttna... Kuulkaa rouva, hör ni frun, hördes
bakom en dörr uppe på den mörka vinden med violetta lakan, jag spratt till
eftersom jag trodde att den genomträngande rösten kallade på mig...
När vi nu, i novemberkvällen, stod nere
i bottenvåningens aula och läste om Aleksis Kivis vistelse på sjukhuset 1871-72,
hörde vi någon ropa någonting i dörröppningen, med hög röst. Ett dämpat skrik, ett tjut... Det var en ung
person som ropade, men jag vet inte varför, om hen kanske kallade på en vän, men
jag såg ingen komma. Kanske var det ett skämt, eller ett slags performans? Hen lade
sig tyst skrattande på en träsoffa. Jag kände mig omtumlad, lite uppskärrad, plötsligt
tyckte jag att hela den historiska sjukhusmiljön verkade klaustrofobisk, lite
kuslig, trots den öppna porten, trots att all verksamhet handhas av Pro
Lappviken, en förening för mental hälsa. Det var med en känsla av lättnad som
jag vandrade hemåt, till spårvagnshållplatsen.
Allen Ginsbergs diktsvit Howl är tillägnad poeten Carl Solomon, som han träffade på Columbia Presbyterian Psychiatric Institute (som i dag heter någonting annat, men som alltid har varit beläget på Manhattan, i närheten av Columbia-universitetet), där Ginsberg själv var intagen i åtta månader 1949 när han var endast 23. Solomon vårdades för depression och behandlades med elchocker. Det solidariska utropet I'm with you in Rockland! i diktsvitens tredje del är riktat till Carl Solomon, men associerar kanske också till ett mentalsjukhus i Rockland, New York, i så fall till det
väldiga sjukhuset i Orangeburg, där Ginsbergs mamma Naomi vistades. Hon
dog 1956, två dagar efter att ha blivit utsatt för ingreppet lobotomi. Ginsbergs dikt Kaddish är tillägnad henne.
I dag är många monstruösa, amerikanska sjukhusbyggnader övergivna, vandaliserade, farliga att vistas i. En ytterdörr går inte att
öppna efter att den glidit fast bakom en, läser jag på en sajt... Förebilden till det illaberyktade mentalsjukhuset med karikatyren Big Nurse, som Ken Kesay skildrade i One Flew Over the Cuckoo's Nest, fanns i delstaten Oregon. Romanen utkom 1962, strax innan det blev vanligare med öppenvård.
I min barndom och ungdom hade blotta namnet Hesperia i Helsingfors (det forna psykiatriska sjukhuset) en olycklig klang. Jag minns skämt och varningar typ "du kan hamna på Hesperia". I dag är Hesperias tornhus omvandlade till bostadshus, vilket också gäller avdelningar på det väldiga Beckomberga i Stockholm.
Via ovanstående länkar kan man se ohyggligt
deprimerande bilder från ett övergivet mentalsjukhus med flagnande väggar, trasiga
möbler och läkarinstrument, järnsängar staplade på varandra, tandläkarstolar, hårtorkar, en biosalong, en hel övergiven bowlinghall... Sjukhusområdet var lika stort som en hel stad. Det finns
otaliga webbsidor om detta monstruösa mentalsjukhus på den amerikanska östkusten. Ett ovärdigt slut på en vårdanstalt, vars ursprungliga funktion var att hjälpa och bota patienterna, men
där många blev behandlade på ett ovärdigt sätt. Varför inte bara riva hela
rasket, jämna det med marken, och bygga någonting helt nytt i stället?
Jag skrev om den ryska ballerinan Olga
Spessivsteva i romanen Eldfågelns dans
(2011). Liksom många andra ryska danskonstnärer flydde hon från S:t Petersburg under
ryska revolutionen. På 1920-talet turnerade hon med Diaghilevs Ballets Russes,
men led redan då av dålig hälsa, kanske av en lungsjukdom. På 1940-talet i USA var hon så illa däran att
hon togs in på just detta mentalsjukhus med det kusliga namnet New Jersey State
Hospital for the Insane... På vissa sajter kallas det Hudson River Asylum for the Insane (eller Lunatic Asylum), Pilgrim State Hospital. Ballerinans
fjäderlätta rörlighet med snabba piruetter och graciösa arabesker, i bjärt
kontrast till det psykiatriska sjukhusets statiska, förstelnade tillvaro... Ett
hårt och disciplinerat liv, både som ballerina och som patient på ett
mentalsjukhus? Det är så hjärtskärande,
så oändligt sorgligt. Man undrar också vilken slags diagnos Olga fick, och om
det verkligen var nödvändigt för henne att vistas så länge på sjukhuset, i över
tjugo år.
Sina sista år tillbringade Olga på Tolstojfarmen,
ett ryskt ålderdomshem i Valley Cottage i Rockland County i delstaten New York.
Rockland County med sina flammande röda och gula lövträd på hösten, sina iskalla
vindar på vintern, en bekant miljö för mig, eftersom jag besökte min
amerikanska pojkvän i Rockland County i början av 1970-talet. En miljö som jag
fortfarande återvänder till och skriver om i fiktionen, en miljö som kanske
spökar i minnets labyrinter, i själens långa korridorer... I'm with you in Rockland!
Olga
Spessivsteva, Valley Cottage, 1985. Ensam på mitt rum sätter jag mig framför
det lilla spegelbordet. Med långsamma tag borstar jag mitt gråa hår. Vart
försvann dansen? Vad händer med våra kroppar? Vem av oss finns kvar, är det
bara jag? Balanchine och Dolin dog för två år sedan, Pavlova, Fokin och Mordkin
oändligt mycket tidigare. Många ballerinor är välsignade med ett långt liv:
Preo blev nittioen, Karsavina nittiotre.
Jag gör min kvällsgymnastik, radion spelar en
bekant pianokonsert. Det är inte Tjajkovskij, men det kan vara Brahms... Andra
positionen på halvtå, sedan ett plié på ostadiga knän... Jag minns precis alla
steg och koreografier, den naiva dansen tillsammans med Nijinsky i
Rosendrömmen. Så trist han var utanför
scenen och utan smink: en liten och butter man, högst ordinär...
Tjugo
långa år av mitt liv kastades bort när jag blev intagen på det förskräckliga
sjukhuset i New Jersey. Ingen besökte mig där, ingen! På ett märkvärdigt sätt
blev det ändå mitt hem: jag hade tak över huvudet, mat på bordet. Andra
patienter fick sina anfall av ångest och raseri, de behandlades med
insulininjektioner, elchocker och det värsta av allt: lobotomi... Jag levde i
min egen inre värld där jag fortfarande dansade. Jag var stum och hoppfull, jag
väntade på bättre tider, vilket vi alltid gjorde i Petersburg, vi som var
fattiga.
Marianne Backlén, Eldfågelns dans,
Schildts, 2011
|
I Venedig-huset, ett före detta kök... |
|
Text på väggen: Planet earth is not dying, it's being
killed, and those who do it have names and
addresses... |
|
I Venedig-husets utställningsrum |
|
Någon sjöng och spelade gitarr inne i rummet.. |
|
Fin utsikt från finsk-tjeckiska dockmuseet... |
|
I bageriet, degen jäser i skålen... |
|
Vi fick smaka på nybakat bröd... |
|
Mental Museum, i en före detta tvättstuga... |
|
Venedig-huset på sommaren 2016... |
|
På sjukhusets gård, sommaren 2016... |
|
Ett rum i Radioteaterns installation, 2016 |
|
En halvfärdig babytröja. Var finns barnet? |
|
I terapirummet... |
|
Överläkarens väska... |
|
Röster i själarnas rum, 2016 |
|
Den vackra balkongdörren... |
|
I november 2017, balkongdörren är stängd, inga
röster hörs... |
|
Aleksis Kivis rum... |
|
Författarens sjukdom var blodbrist, dryckenskap och sårad författarära... |
|
I själens tysta korridorer...Hösten 2017. |
|
Venedig-husets farstu, 2017 |
|
Ungdomlig graffiti i Venedig-huset... |
|
Gick vi vilse i korridorerna? Nina pausar och sänder
ett sms... . |
|
Johanna Holmströms utgivningsfest,
september 2017, i Lappviken |
|
Röster ur själarnas rum, 2016 |
|
Uppe på vinden... |
|
Fönstret till balkongen på sommaren... |
|
Kafé Källan på sommaren... |
|
Fasaden renoverades 2016... |
|
På Lappviksstranden. Den berusade båten? |
|
I Lappvikens koloniträdgård... |
|
Lappvikens vackra park på sensommaren 2016... |
|
Parken i november 2017... |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar