torsdag 11 januari 2018

Helsingfors Lux 2018

Årets Lux-ljusfestival sträckte sig från Esplanadparken till Högbergsgatans brandstation, från Skolskvären (för mig ett nytt namn!) framför Designmuseet till Kaserntorget och Senatstorget. Jag gick lite motströms, vilket var en utmaning i trängseln i Högbergsgatans branta backe i går kväll. Kallt får man, hur man än paltar på sig...

Många av Lyktparkens verk är redan bekanta, har sett dem tidigare vid Tölöviken, i Gamla kyrkans park och på en innergård vid Unionsgatan. I år blev jag förtjust i en röd klänning som fladdrade i vinden och lyste fint i mörkret.

Olika slags videomapping på Domkyrkans fasad finns med nästan varje år. Min absoluta favorit är Agatha Ruiz de la Pradas verk Corazón från 2014 med det bultande hjärtat. I år fascinerades jag speciellt av Mika Vainios elektroniska musik i samband med László Bordos videomapping. Ni kan kolla Vainios musik på Youtube. Vainio omkom i en olycka i Frankrike på våren 2017, Bordos verk tillägnas honom.

Så här förklaras termen i festivalprogrammet:

Projection mapping eller videomapping är en form av visuell presentation, där man med ljus som projiceras skapar en illusionsvärld på byggnadens fasad. Samtidigt får byggnaden en egen identitet och personlighet.

Graffitikonst från Ultraviolet Gallery
Vägskylt i Esplanadparken... följde dem
inte alltid... 
Alaa Minawi: My light is your light.
Neonljusverk på Kaserntorget om
flyktingfamilj på flykt. 
Det nya minnesmärket över vinterkriget
av Pekka Kauhanen (hörde inte till Lux...)
Lux Arkitektur: Brandstationen
skiftar färg...
Lyktparken, förverkligad av Aalto-
universitetet och olika skolor
Kusligt fascinerande detaljer...
Den röda klänningen, min favorit...
Tidens roll: Janne Aholas videomapping
på Arkitektmuseets fasad
Sockerbiten av Tülay Schakir,
Esplanadparkens scen
László Bordos Konstellation till musik
av Mika Vainio
Light Paint Box
Naturens egen Lux...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar