lördag 13 juli 2019

I Fontainebleau

Vi tog bussen från Grez till Fontainebleau, Inger, Lucie och jag. En så fin gammal stad (är inte alla städer i Frankrike gamla?) med liv och rörelse, turister, butiker, caféer och restauranger. Mycket mera liv och rörelse än i Grez, men den lugna atmosfären vid floden Loing tilltalar mig också, på ett annat sätt. Och saknar jag mera liv och rörelse i Grez kan jag alltid ta bussen till Fontainebleau, eller Nemours (mera om den lilla staden i ett annat inlägg).



Inger köpte några små penslar för barnboksillustrationerna som hon har under arbete. Jag tittade på färgtuberna i affären, oljefärg och akryl, med poetiska namn som aureolin, berlinergrönt, egyptiskt blått, indigokarmin, manganviolett... Men jag hittade inte majorelleblått, färgen som präglar Yves Saint-Laurents Majorelleträdgård i Marrakech.


Kulturell appropriering?
Inger Lise Belsvik gjorde långa arbetsdagar
i sin studio i Grez
Vi beundrade salutorgets fiskar och frukter, tittade in i kyrkan och hos Monoprix, innan vi satte oss på ett kafé vid Rue Grande, där vi efter en kopp kaffe beslöt oss för att äta en sallad. Jag valde en nicoise... Och sedan: One more cup of coffee...







Våra präktiga sallader, med Lucie Baudon

Även spädbarn vänjer sig vid den
franska restaurangkulturen...

De här chef statyerna är lite roliga,
men inte så värst attraktiva...
Innan vi tog  bussen tillbaka till Grez hann vi vandra in på slottsgården. Det var lång kö till slottet och att se det skulle ha tagit många timmar. Jag är inte så väldigt intresserad av slott (jag minns ingenting av Versailles!), men kanske besöker jag Fontainebleau-slottet senare på hösten...




Inger och jag filmade Lucies fina dansimprovisation framför slottet. Lucie var klädd i en fin lång klänning som framhävde och underströk de böljande rörelserna. Hennes dans avbröts av det lilla turisttåget som kom tuffande på slottsgården, men videosnuttarna blev fina och uttrycksfulla.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar