måndag 5 september 2016

Tidiga septemberdagar

Publicerar i all hast några bilder från ett lite höstligt Helsingfors. Har varit barnvakt åt mitt barnbarn, som i dag fyller ett år. Jag har också jobbat med några inlägg, som aldrig tycks bli färdiga, men hoppas sända ett i morgon...
I går såg jag plastbubblan vid Tre Smeder, en installation av arkitektgruppen Plastique Fantastique från Berlin, som medverkar i den pågående Helsinki Design Week. Inne ordnas föreläsningar och workshops. Utanför bubblan sjöng en fransk gatusångare Dylansånger. Neil Youngs Heart of Gold. Innan jag blev för nostalgisk, skyndade jag vidare, till Simstadion, och gick förbi några nya, lite gulliga graffitimålningar.
  Förra fredag hällregnade det, sällan jag sett ett sådant ihärdigt regn. Vattnet svämmade över på gatorna, jag satt i spårvagnen och tittade ut genom regndropparna som rann på fönstret.
En läckert röd segelbåt, ser ut att vara en gammal och god träbåt.
Och en grön... Ser ut som en folkbåt.
I dag var det sommarvarmt i solen. Fin doft av tallsåpa...
Planerade att tvätta några trasmattor på sommaren. Kanske jag ännu hinner...
Olivia tog sina första steg när hon var elva månader gammal. 
Så stora dagisbarnen är i en ettårings ögon och så högt de gungar!
Plastbubblan vid Tre Smeder och sångaren som sjöng så fint Dylanklassiker
och Neil Young.
Ny graffiti på Olympiastadions plank.
Regnet strilar ner på spårvagnsfönstret.
Röd matta någonstans på en trottoar...
Här sover Olivia sin middagssömn och vaktas
av  Bob på väggen och katten Figaro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar