tisdag 13 februari 2018

Kuusamo




Hälsningar från Kuusamo, tillbringar några dagar i Konttainen tillsammans med min syster och svåger. Min fjärde resa till Kuusamo, tidigare har jag varit här två gånger på sommaren och vandrat olika sträckor på Karhunkierros, en gång på vintern, för tre år sedan.

Jag kom hit via Kouvola, yngre sonens faned med tillhörande förbimarsch gick av stapeln i garnisonen i Vekaranjärvi. Från Kouvola körde vi till Keuru i Mellersta Finland, där min syster varit bosatt sedan mitten av 1970-talet. 

Följande dag bar det av till Kuusamo via Uleåborg, en verklig road trip. Avstånden är stora, förbi vita, tysta skogar, Kiiminki, Pudasjärvi, Taivalkoski... Vägen blev allt ödsligare och mera kuperad ju närmare Kuusamo vi kom.

Kuusamo hör numera till Norra Österbotten, vilket låter konstigt, fast området kallas också Koillismaa, Landet i nordöst...

Vi bor i en stugby vid stranden av Konttainen, som också är namnet på ett klotformat fjäll, lite magiskt faktiskt. I dag gjorde vi en skidtur i närheten av Rukafjället, i en trollskog med tykkylumi, tjock snö på trädgrenarna. Min skidteknik är inte vad den varit i yngre dar, är livrädd för att falla i backarna (som lyckligtvis inte var så branta). Jag får låna min systers fina skidutrustning, vallningsfria Skinskidor, jacka och allt annat. Klarar knappt av att spänna skidorna själv...

Vi drack kaffe i en mysig stuga med mycket folk, tyskar och holländare som var på motorkälkssafari (är inte något vidare förtjust i motorkälkar i de tysta skogarna). Tillbaka i Konttainen korkade vi skumpa medan solen gick ner bakom granarna utanför fönstret. Åh så mina armmuskler är ömma efter allt stakande i uppförsbackarna... Nu ska jag läsa lite i Nicole Krauss Forest Dark, innan jag släcker lampan. Gonatt! 

Konttainen-fjället syns i bakgrunden...
Vid Lammintupa i Ruka...
En mormor och farmor på skidor...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar