onsdag 7 februari 2018

Vinterdagar

Snön yr utanför fönstret. Det är kallt, sakta fryser havet. Men sedan blir det varmare igen. Snön och isen smälter, det blåser hårt, isflaken driver bort. Blötsnö, regn. Barnens snögubbar smälter. 

Plötsligt sjunker temperaturen igen och det blöta stelnar, blir fruset och halt. Bäcken i Mellungsbacka fortsätter att porla, vattnet är svart, omgivet av snö. 

I går föll en tunn, virvlande snö. Förödande hal is på trottoaren under nysnön som knarrar ljudligt under skorna. Jag fascineras av det ständigt växlande vintervädret, de knakande och klirrande isflaken, de flammande solnedgångarna, himlen som är gnistrande blå på morgonen, vit eller bara jämnt grå på eftermiddagen... Violetta skymningar?

Dagarna och veckorna går så snabbt. David kommer varje fredag på permission från garnisonen i Vekaranjärvi. Han hann redan förfrysa händerna på det första träningslägret i skogen och fick medicin för sina domnade fingrar... Jag vägrar att tänka på de unga soldaterna i vinterkriget... Vi chattar varje kväll, innan ljusen släcks tiotiden i hans "tupa", sovsal. 

På söndagen för en vecka sedan var det presidentval, David röstade i Smedsparkens "lekhus". Smedsparken är ett bekant ställe för mina barn, de har varit där med sina respektive eftisgrupper, ätit stadens gratismat på soliga sommardagar, gungat och klättrat, åkt i de gamla trampbilarna, suttit inne i lekhuset på regniga dagar och "pysslat", åkt skridsko på kalla vinterdagar... Många goda minnen, konstaterade den 21-åriga David nostalgiskt när han steg in i det bekanta lekhuset för att rösta. 

Valet gick "lekande lätt" för Sauli Niinistö och när han avgav sin högtidliga försäkran som republikens president inför riksdagen yrde snön kring hederskompaniet. Följande dag stod spårvagnarna och bussarna stilla på grund av strejken och protesterna mot de arbetslösas aktiveringsmodell. Som författare sökte jag en gång arbetslöshetsdagpenning, men fastnade i en djungel av byråkrati. Studerar du (jag var 50+), är du företagare? 


Den tjocka snön dämpade alla ljud på gatorna, där inga spårvagnar och bussar syntes till. Och sedan: det ljuvliga ljudet av klapprande hästhovar när Sinebrychoff-vagnen åkte förbi. Under en kort stund förflyttades jag till ett Helsingfors i slutet av 1800-talet, eller under Belle Epoque-åren strax före första världskriget.

Tillsammans med David och Thien åt jag på Skillnadens Manhattan, som hörde till Syö Kympillä-kampanjen på olika restauranger. Sedan gick vi hem via ett Popup voffelcafé på Skarpskyttegatan. Davids skolkamrat jobbade där och ibland har jag sett afrikanska familjer på caféet, som drivs av afrikaner, från Angola, tror jag. Synd att caféet upphör i slutet av mars, få se om ett nytt Espresso House tar över... 

Jag ville gå och se Sonya Lindfors Noble Savage på danscentret Zodiaks Sivuaskel-festival, men den var slutsåld, så jag tittade på Yle Arenans bandade föreställning i stället, från Tammerfors teaterdagar 2016. Fint och tankeväckande om afro-finländare, jag gillar föreställningar som kombinerar dans och teater, musik och video, med olika infallsvinklar och ett socialt engagemang, nyskapande, med både allvar och satir.  Cris af Enehielms Chechov Machine-projekt och Ima Iduozees Garden of Eden hörde till fjolårets fina kulturupplevelser. 

Veckoslutet går snabbt, David tar på sig uniformen och skyndar till bussen vid Järnvägstorget. Vinden kastar igen snö på fönsterrutan, katten tittar fundersamt ut och jag tänder ett ljus på bordet...

Följande dikt av Boris Pasternak fångar vinterkvällens stämning, det enformiga snöfallet, ljuset som brinner. Men jag undrar vems små skor det är som faller i golvet... Stearindroppar på en klänning? The white fever of temptation? Hittade dikten på engelska (beklagar att jag inte hittade namnet på översättaren), men man borde naturligtvis läsa den på ryska:


It snowed and snowed ,the whole world over,
Snow swept the world from end to end.
A candle burned on the table;
A candle burned.

As during summer midges swarm
To beat their wings against a flame
Out in the yard the snowflakes swarmed
To beat against the window pane

The blizzard sculptured on the glass
Designs of arrows and of whorls.
A candle burned on the table;
A candle burned.

Distorted shadows fell
Upon the lighted ceiling:
Shadows of crossed arms,of crossed legs-
Of crossed destiny.

Two tiny shoes fell to the floor
And thudded.
A candle on a nightstand shed wax tears
Upon a dress.

All things vanished within
The snowy murk-white,hoary.
A candle burned on the table;
A candle burned.

A corner draft fluttered the flame
And the white fever of temptation
Upswept its angel wings that cast
A cruciform shadow

It snowed hard throughout the month
Of February, and almost constantly
A candle burned on the table;
A candle burned. 

Boris Pasternak, Winter Night (1946)


Spårvagnarna stod i snöyran och körde
undantagsrutter...
Med David och Thien på Manhattan...
En rätt som ingick i Syö Kympillä-kampanjen,
på Stockmanns Food Market
På Popup voffelcaféet på Skarpskyttegatan
Smedsparken som röstningsområde
Antagligen min sista bild om Suomi Sata...
Rekryten återvänder till garnisonen...
Jag åkte bil med barnbarnet...
Bäckens enformiga brus i
Mellungsbacka... 
En vit sockertopp av skottad snö...
Havet fryser, igen...Isflaken klirrar och knakar...
Eller så smälter isen igen och Stora Räntans
roddbåter tas i bruk...
Helsingfors, i början av 1900-talet?


Snön yr och bildar iskristaller... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar