lördag 14 juli 2018

Från Skanslandet till Lappland

När jag tittar in i en klädaffär för tredje gången för att prova samma reaplagg, när jag håller på att somna i solstolen på kaféets uteterrass, när alla ljud omkring mig i staden känns störande (folk som talar i sina mobiler, bildäcken mot kullerstenarna, gatuorkestern som spelar Memories, My Heart Will Go On och Con Te Partirò – då är det dags att lämna staden, vilket dock inte alltid är möjligt...

Men i morgon är det möjligt: jag tar tåget till Uleåborg, där jag möter min syster och svåger. Sedan bär det av till Lappland, till Kilpisjärvi, där jag aldrig varit förut. Hem åker jag via Kuusamo...

Sommaren i stan är helt ok, men jag kan bli lätt deprimerad av samma gamla lunk. Jag kan inte bestämma mig om jag ska gå till Simstadion eller ta färjan till Sveaborg, Skanslandet eller Rönnskär. Botaniska trädgården? En orgelkonsert i en kyrka...

Jag vaktar barnbarnet, en annan dag går jag med sönerna till den nya pizzerian på Skifferholmens uteterrass. Lite för dyrt och trendigt för oss, men skärgårdsmiljön ”mitt i stan” är fin. En kväll dricker jag en cider på Sea Horses terrass vid den forna ”lippakiosken", men störs av de högljudda männen i grannbordet som bolmar på illaluktande cigariller...

En utfärd till Skanslandet är fin, Alexandersrundan överraskande lång, tre kilometer, mestadels i en tät lövskog. Jag går förbi en liten damm, förbi övergivna hus, bastioner, till klippan med utsiktsplatsen mot Kungsporten på Sveaborg på andra sidan sundet. Sedan passerar jag en fjärilsäng och klättrar på smällande metalltrappor upp på Alexandersbatteriet med en hisnande utsikt mot havet.

Lite synd, i och för sig, att jag missar Helsinki Calling-demonstrationen i samband med Trumps och Putins möte i Helsingfors den 16.7. Då är jag redan på väg mot polarsolen, till Porojärvis ödemarker, där ”intet ljud från världen når oss”. Håller alltså en liten paus i bloggandet och önskar er alla fridfulla och soliga sommardagar.


Jag vandrar hemåt
längs floden
passerar Pekkas
gamla jordkoja
tittar in

Fjällryggsäcken
på sin krok
askkoppen
på bordet
mullvadsskit
på alkos prislista
modell -93

Jag slår mig ner
på Pekkas brits
polarsolen
lyser in
genom takfönstret.

Bosse Hellsten, Eldorado, Schildts & Söderströms, 2013


Skanslandets damm...
Bastionerna... 
The hour that the ship comes in...
Jag fotade Kungsporten genom båtfönstret och
fick med de här livliga unga amerikanskorna...
Olivia med morbror David
Mamma är bäst...
Sönerna kollar en virtual reality-manick...
På mitt favorit sommarcafé...
Stopped into a church...
... and I pretend to pray... (California Dreaming)
Vinterträdgården...
Sommerwind-rosen...
Ett brudpar med tärnor skyndade bort...
Ett bortskyndande brudpar i Tuileries-
parken i Paris på våren 2017...
Ett konstgalleri? Samuji-affären
vid Trekanten...
Swedish design with a green soul...
T-shirts på rea...
Hornorkestern var klädd i "tantkläder" med
sjaletter (obs: de spelade inte Memories...)

Ett ämbetsthus från 60-talet rivs medan ett ny-
renässanspalats från 1880-talet renoveras...
Gåsmarschen stannar trafiken...
Debatt på France24-kanalen
På Skanslandet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar