måndag 11 februari 2019

Isländsk och engagerande konst på Kiasma; selfie från 2016 med Ai Weiwei...



Ja, jag måste erkänna att jag egentligen var på väg till Ikea, men jag missade gratisbussen framför Kiasma på grund av snökaoset i trafiken.... Så jag tittade in på Kiasma istället, där isländska Hrafnhildur Arnardóttirs utställning Nervscape VIII hade öppnat samma dag. Henns artistnamn är Shoplifter. I sin videopresentation på Kiasma kallar hon sig bland annat maximalist.

Så glad man blev av att ströva under de färggranna "lianerna" av syntetiskt hår som hängde uppe i den stora salen i femte våningen. Mycket turkos och lila, gult och rött. Man fick smeka verket, "som om det var en skygg gammal mammut".

Folk låg på dynor på golvet och tittade upp i lianskogen.

Shoplifter vill väcka känslor av glädje och lycka, eftersom ”lyckliga människor tenderar att behandla varandra bättre”.





I fjärde våningen fanns utställningen Stig upp på scenen, som fokuserar på givande och delande. Den här utställningen behöver dig, står det i Kiasmas presentation:
Ofta erbjuder samtidskonsten utställningsbesökaren mer än bara åskådarens roll. Verken av fem olika konstnärer inbjuder oss att tala, lyssna, teckna och uppträda.
Konstnärer och författare konfronteras ofta med den tomma vita duken, det tomma vita papperet... Roligt att se både barn och vuxna delta i brittiska David Shrigleys verk, en övning i krokiteckning. Den nästan tre meter höga dockmodellen blinkade ljudligt med jämna mellanrum...
I taiwanesiska Lee Mingweis Reparationsprojekt kan man sitta vid ett bord och sy och reparera ett plagg, samtidigt som man samtalar med en främmande person. På väggen hängde färggranna trådspolar. Trådar löpte i luften och bildade ett nät som fick mig att tänka på de marockanska väverierna.
Jag valde den här fina bilden i violett belysning till min nya header på bloggen. Verket är av danska Christian Falsnaes. Deltagarna på scenen följer konstnärens instruktioner som förmedlas genom hörlurar. Roligt att se människor från olika kulturer besöka Kiasma och uppenbarligen njuta av de olika utställningarna. Som vanligt hörde jag igen många tala ryska, kinesiska och japanska... lite franska också... Roligt att all info också finns på svenska... 
Här kan jag inte låta bli att lägga ut selfien med den kinesiska konstnären och aktivisten Ai Weiwei på HAM-museet i samband med hans utställning 2016. Ni kan säkert gissa att det var lång selfiekö framför honom... Det var Ai Weiwei själv som tog selfien - med Sofia Wilkmans mobil. Är så tacksam över detta minne... 你好。 nǐ hǎo (hej, goddag), 幸會 xìnghuì! (roligt att ses)...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar