onsdag 6 februari 2019

Kinesiskt nyår med Li Po



Den 4.2. var jag på väg till Ode för att återlämna några böcker och för att låna den finska översättningen av Robert Pirsigs Zen and the Art of Motorcycle Maintainance åt min dotters sambo.

Jag hade helt glömt bort att det var kinesiskt nyår och att det firades på Medborgartorget utanför Ode.

Biblioteket var belyst i en fin rödlila/anillinröd färg med en drake lurande på fasaden. En massa folk trängdes utanför byggnaden och inne i den. Jag kände mig lite trött den kvällen och orkade inte riktigt röra mig i trängseln. Bottenvåningens och tredje våningens kafé var överfullt, ljudnivån mycket hög. Inte en enda ledig sittplats någonstans. Jag kunde inte låta bli att tänka: det här är inte ett bibliotek, det här är ett allaktivitetshus, en plats för rekreation, en lekplats för barn... Och inget fel med det...Men just den kvällen passade det inte för mig som hade planerat att sitta i ett lugnt hörn och läsa i en bok...

Nere i bottenvåningen kunde man bekanta sig med Samfundet Finland-Kina, kurser i kampsporter. I Mejlans finska lågstadium kan eleverna nuförtiden läsa kinesiska. Skolan var min gamla folkskola, en låg, slingrande byggnad i rödtegel, ritad av Viljo Revell och Osmo Sipari.

Ute i den kalla blåsten pågick nyårsfesten i ett ingärdat område under grannröda lyktor. Jag lyckades inte tränga mig närmare scenen, men man kunde se programmet på en big screen. Jag missade isskulpturen... Traditionell drak- och lejondans, kampsporter, Beifang Kun-operan, Fenixfågeln, Jasminblomman... Jag stannade inte länge, men fick en gratis munsbit med Atrias pulled pork i kryddsås.

På kinesiska fester kan jag sakna någonting lite modernare och just nu är jag väldigt inriktad på den japanska estetiken. Men jag läste poeten Li Po (701-762) redan i tonåren och citerar här en dikt i engelsk översättning.

Hundens år övergick i Grisens år... Min roman Den osynliga draken från 1980 följer den kinesiska djurkalendern. I dag har jag glömt nästan allting som har att göra med den.... men i dag är det så lätt att googla på allt vad man vill veta...

Ett gott och lyckligt Grisens år önskar jag alla! Här lite info om Grisen:

Grisens år har fått symbolisera ärlighet hos kineserna. Att vara gris är att vara upplyst och med det kommer även förståelse. Tålamod och omtänksamhet är andra ord som är associerat med grisens år. Det är ett år då vi bör tänka mer på varandra, tro gott om varandra och lära oss att förlåta. Grisar hjälper andra människor och detta är en fin egenskap som vi kan lära oss av dem. Grisens år är det 12:e och sista året i det kinesiska horoskopets cykel.


Den osynliga draken?




Looking For a Monk and not Finding Him

I took a small path leading
up a hill valley, finding there
a temple, its gate covered 
with moss, and in front of
the door but tracks of birds;
in the room of the old monk
no one was living, and I
staring through the window
saw but a hair duster hanging
on the wall, itself covered
with dust; emptily I sighed
thinking to go, but then
turning back several times,
seeing how the mist on
the hills was flying, and then
a light rain fell as if it
were flowers falling from
the sky, making a music of
its own; away in the distance
came the cry of a monkey, and
for me the cares of the world
slipped away, and I was filled
with the beauty around me. 

Li Po





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar