torsdag 18 februari 2016

Runebergsdag

Fick motta ett pris av Svenska Litteratursällskapet på Runebergsdagen. Blev så överraskad när jag fick veta om priset, kände mig verkligen hedrad - och så glad, efter många års arbete med Jag gungar... SLS har varit generös mot mig under åren. Fick mitt första pris 1976, ett pris som jag delade med Agneta Ara och Lars Sund.


Fast min första fråga är alltid: vad ska jag ta på mig? Den svarta långa kjolen från 2012 kändes okej, trots att dragkeden inte riktigt gick fast. Dräktens övre del kändes för spänd. Jag beställde en broderad beigefärgad blus från Indiskas rea... Mina föregående festskor var en katastof, de visade sig vara för stora och hölls knappt på mig (stoppade in näsdukar!).
Köpte nya skor på rea, inga egentliga festskor, men med lämpligt hög klack, vilket jag tycker om eftersom jag inte är så lång... Gick till frissan och fick en "tantfrisyr", håret lades upp på papiljotter, vilket jag inte haft på 20 år...
När jag satte mig på stolen i universitets solennitetssal trodde jag att min kjol skulle spricka kring höften. Lyckligtvis skedde det inte... Emma Salokorpi sjöng sånger komponerade till Edith Södergrans dikter, det fina bandet Ilmiliekki spelade jazz.


Bengt Ahlfors, som fick Tollanderska priset, höll ett fint tal på supén. Tillsammans med Henrik Jansson växlade jag några ord med Klas Östergren, numera ledamot i Svenska Akademien (tittade alldeles nyligen på tv-serien Gentlemen & Gangsters).

Paul Werner Lybeck var författaren Mikael Lybecks bror.

Jag hann till sista spårvagnen, hemma tog jag några selfies och kände mig tipsy, lite konstig i min frisyr och festkläderna. Följande dag fick jag besök av barnbarnet, hon tittade storögd på ett dataspel tillsammans med sin unga morbror, ja, bara en liten stund... Ute föll blöt snö, orkidén blommar fortfarande.
På söndagen blev det dags att ta bussen tillbaka till Saaris gård, fotade några gråa stadsvyer genom bussfönstret.







Suomi nousuun...

Det kinesiska nyåret närmade sig, Apans år.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar