tisdag 24 maj 2016

Vår i Helsingfors

Jag flög hem från ett nästan sommarvarmt Budapest den 11 april och sökte mig genast till en havsstrand i Helsingfors. För det finns ju inget hav i Centraleuropa, "bara" Donau som ringlade via Bratislava och Wien till Budapest. Claudio Magris hade nog rätt i boken Donau: Budapest är den vackraste Donaustaden... I Wien såg man den knappt. I Bratislava flöt Donau trög och grå under Novy Most-bron.
  Men hemma i Helsingfors: ett helt öppet hav, en obruten horisont på Sveaborg och Ugnsholmen. Och Ursins klippa, mitt favoritställe. Jag fotade det i mars, när isflak fortfarande drev omkring. Fast jag är inte så värst förtjust i Eirastranden, så jag brukar vända ryggen till den och titta på Rönnskär i stället och på Tallinfärjorna som skymtar bakom Ärtholmens hamnmagasin.
  En månad senare, i april, fanns det inga spår av snö och is kvar,  men endast två båtar, en stor och en liten, låg förtöjda vid strandkajen. De andra båtarna, på Skifferholmen, låg fortfarande och sov under sina presenningar.
  Jag satt på klippan i det bleka solskenet och frös lite. Några måsar skränade högljutt och jag blev nyfiken: tre måsar engagerade i nåtslags triangeldrama i strandvattnet. Det blev slagsmål mellan två fåglar, medan den tredje, antagligen honan, satt och tittade på. Till slut simmade två fåglar sin väg medan den tredje blev sittande på strandklippan, ensam och övergiven.
  All in love is fair, sjöng Stevie Wonder i en ballad från 70-talet, då jag själv var ung och ganska olycklig.
  Men småningom blir det vår, körsbärsträden  och lönnarna blommar, man kan sitta ute på ett strandcafé, meta på Ursins klippa, öva yoga. Och alla ville beundra den vackra hästen! Jag är säker på att även Donau i Bratislava har blivit blåare och att nya kärlekslås hängts upp på strandräcket... nu när det är maj och måsparet firar sin smekmånad på strandstenen.

2 kommentarer:

  1. Kunde du också blogga i Hbl nu då du inte skriver kåserier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elisabeth, tack för din kommentar! Jo, har nog lite tänkt på det och har tänkt fråga hurudan policy Hbl har när det gäller bloggare. Vet inte om man måste övergå till Hbl:s egen bloggarlista, eller om man kan blogga via Blogger/Blogspot. Ibland kan jag sakna kåseriskrivandet, å andra sidan är det skönt att inte ha några deadlines...

      Radera