Nej, jag ska inte blogga så mycket här i
Simskäla, inte botanisera bland böckerna i Anni Blomqvists hyllor, inte chatta med
mina barn på WhatsApp och surfa på nätet, inte lyssna på allt sommarprat i både
finlandssvensk, åländsk och rikssvensk radio, inte titta på filmen Mr Morgan’s Last Love med Michael Cane
eller Oblivion med Tom Cruise... Jag
har kommit hit för att skriva, arbeta på ett manus, ursprungligen tilltänkt som
en ungdomsroman, men som nu ser ut att bli en vuxenroman med en ung kvinna som
huvudperson... Och nej, jag ska inte
koka kaffe hela tiden...
Jag sitter vid Annis avlånga köksbord
och skriver på min gamla laptop. Vaxduken har små blåa blommor på vit botten,
köksskåpen är gula och vita med röda kanter och handtag, jag ställer en vas med
ängsblommor på den gamla vackra vedspisen. Men Marocko med sina koniska lerkärl
och mosaikornament finns fortfarande i mina tankar... Att vistas på ett
residens har sina egna mönster och inneboende lagar, och egentligen är det inte
så stor skillnad var man befinner sig: på Konestiftelsens Saarigård i Mietois en
smällkall vintermånad, vid ett massivt tyskt skrivbord i Berlin, i ett grönt
rum i det fyra hundra år gamla Dar Attamani i Sefrous medina, på grevens ö i en
strandstuga på Källskär i Kökar, eller i Anni Blomqvists kök i Simskäla.
Men jag har också kommit hit för att
njuta av sommaren och skärgårdsmiljön. När jag var här för två år sedan som stipendiat
var jag på slutrakan med en roman, som kom ut på hösten samma år. Det var midsommartid
och syrenen blommade. På kvällen satt koltrasten på el-ledningen och sjöng,
gräslöken bredde ut sina blekt lilafärgade mattor på strandklipporna.
Nu lyser rödklövern vid vägkanten och
jag plockar de sista smultronen. Det är högsommar, endast få fåglar hörs,
svalorna svirrar, en pigg sädesärla piper bland strandstenarna. En
enda bofink slår en drill, kanske enkom för mig, innan han tystnar. En mås
dyker efter en fisk med ett ljudligt plask, inga svanar syns till ute på
fjärden. På kvällen visslar en ensam fågel i snåren, tonen är enformig, lite
kuslig, ödesmättad - södergransk?
När jag vaknar öppnar jag genast balkongdörren,
sitter en stund i morgonsolen och beundrar havet som syns på avstånd bakom
träden och strandvägen. Utsikten får nya skiftningar varje dag, från grått och
rosigt till djupblått... Inga violetta skymningar... Det känns nästan
högtidligt att gå nerför de smala trapporna, att ha hela huset till sitt förfogande.
Jag dricker morgonkaffe vid köksbordet, ibland vid trädgårdsbordet under
äppelträden.
På eftermiddagen eller kvällen går jag
till bryggan vid Annis båthus för att läsa. Solen försvinner bakom skogsranden,
senare på kvällen njuter jag av de sista solstrålarna på bergsknallen på andra
sidan bron. Ringar bildas i det spegelblanka vattnet när fiskar simmar upp till
vattenytan, man hör det spröda ljudet av en snabbt slående fiskstjärt.
Enstaka motorbåtar eller kajaker glider
förbi i sundet, försvinner under bron. En pappa med sina fyra barn, ett äldre
par som forslar brädor på däcket, två kvinnor i en gummibåt. Jag vinkar och alla
vinkar tillbaka. Sundet påminner om en å och jag tänker på Leonard Cohens
enformigt flytande sång Suzanne, som nyligen
diskuterades i P1. Den halvgalna Suzanne som håller till vid floden, där man
kan se båtar åka förbi...
Jag läser valda avsnitt i Göran Schildts
resebok Med Daphne i sexton länder,
som jag har hittat i Annis bokhylla. Naturnära och äventyrligt slow travel under åren strax före
massturismens framfart. Jag är nyfiken på hans seglats till Libanon 1954 och
bussfärd till Homs och Damaskus, vidare till Palmyra genom öknen tillsammans
med beduiner, orter som är så sorgligt aktuella i dag på grund av
inbördeskriget i Syrien. Att läsa Schildt är som att läsa ett kulturhistoriskt
uppslagsverk, jag får veta allt om beltemplets arkitektur och det
persisk-arabiska arvet. Vissa tidstypiska generaliseringar stör mig, kommentarer
om stillastående civilisationer, araberna som odugliga sjömän, nubierna som ett
barnfolk, men här finns också empati och respekt för andra kulturer, kritik mot
vårt västerländska överflöd.
Jag cyklar till västra Simskälas hamn
med fina gamla båthus och fiskebodar. Öns flickor håller här ett muffinskafé
varje söndag och tisdag i juli. Sälskinn på väggarna, en brygga vars virke
lyser silvrigt i solen. En annan dag trampar jag till sorteringsstationen med
avfallpåsen och tappar dricksvatten vid färjfästet. Vattenkanistern skvalpar i
ryggsäcken, jag orkar inte trampa i uppförsbackarna. Hälsosamt att inte alltid
ha tillgång till alla våra moderna bekvämligheter...
Turister tittar in, energiska cyklister,
yngre och äldre par som är på rundtur på Åland, familjer. Just ingen reser
ensam, vilket jag själv nästan alltid har gjort... Jag visar dem Anni Blomqvists skrivarstuga,
den nyare delen av huset, och berättar så gott jag kan om Annis liv, om hennes
böcker. Stormskärs Maja känner nästan alla till. De tittar på brudklänningen,
folkdräkten, fotografiet av president Koivisto som besökte Anni på sommaren
1983, de otaliga presenterna som hon fick av sina gäster och som hon ville ha framme
- för vad har man för glädje av presenter som hålls undangömda i ett skåp?
Det känns svårt att berätta om tragedierna
som drabbade Anni Blomqvists familj, att peka på de inramade fotografierna på
väggen. Låt dem vila i frid. Havet tog både mannen och den äldre sonen 1961,
den yngre sonen 1987. Havet finns inte
mer blev hennes sista bok. En grupp finska unga kvinnor från Uleåborg
lyssnar och nickar, en dam från Uppsala berättar att hon läst Annis alla böcker.
Ibland kommer större grupper, som på
förhand bokat ett besök, hela busslaster med en guide, Ann-Gerd
Steinby eller Bosse Ahlnäs. Det blir trängsel i Annis
skrivarstuga och kök, i båthuset med det smaragdgröna vattnet där löjor simmar omkring.
Ann-Gerd Steinby har skrivit biografin Stormskärets
Anni, i vilken hon reflekterar mycket över myten kring Anni.
Jag läser i Bosse Ahlnäs presentation
att Anni Blomqvist testamenterade sin kvarlåtenskap till Ålands
kulturstiftelse, som enligt hennes önskan upprätthåller huset som författarhem
och museum. Efter Annis död 1990 bodde Ann-Gerd Steinby i huset i närmare tjugo år, där hon tog emot
besökare, på samma sätt som Anni gjorde så länge som hon orkade. När turisterna
åkt sin väg sätter vi oss vid Annis köksbord för att dricka kaffe och äta
världens godaste jordgubbswienerbröd som Ann-Gerd haft med sig från Mariehamn.
Dagarna går, soliga eller grå. Mig
passar det bra med mulna dagar vid köksbordet, i det fridfulla rummet uppe i
övre våningen som jag tycker så mycket om. Men jag går ändå varje dag ner till
båthuset och tar mig en promenad längs den slingrande, regnvåta och röda,
åländska vägen. Vägen upphör men jag
fortsätter, så heter en diktsamling av Peter Sandelin, från1984.
Att
leva i skärgården är att leva i naturens hjärta, och att sitta i en vettaskåra
om våren kan vara ett själens förnyelsebad för den som är öppen för alla
intryck av vårens nyvaknande liv efter vinterns vila.
Anni Blomqvist, Havet
finns inte mer (1989)
|
I Annis kök |
|
Turister tittar in |
|
Cykelturister tittar in |
|
Ann-Gerd Steinby vid Annis köksbord |
|
Annis skrivarstuga |
|
En regnig dag |
|
Båthuset i Strömmen |
|
Mitt favoritställe i kvällssolen |
|
Den röda åländska vägen |
|
Muffinskafé i västra Simskäla |
|
På Annis balkong på morgonen |
|
En mulen dag, nästan som ett svartvitt fotografi |
|
Rosig aftonrodnad |
|
Behövs mer än någonsin i dagens värld |
|
Ålandsmejeriet: Vår mjölkbonde Kristoffer Lundberg
och kossan Ester på Haga Kungsgård |
|
Författarlunch à la Knorr (räcker
i två dagar) |
|
Mitt fina vindsrum med vit balkong |
|
Violett gardin för violetta skymningar... |
|
Berlinbjörnen Olle säger hej! |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar