torsdag 28 september 2017

Sent i september

Septemberdagar... Från sommargrönska till höstens färger. Mitt barnbarn fyllde två, i nytt hem i Mellungsbacka/Ärvings. Yngre sonen arbetar på olika sommarkaféer, de sista dagarna innan de stänger.

Äldre sonens arbetspraktik på en dataspelfirma resulterade i en anställning, förhoppningsvis stadigvarande. Han är min ”konsult” när det gäller att beskriva händelseförloppet i ett dataspel (som kanske förvandlas till verklighet, i romanen som jag har under arbete).

Min dotter har haft arbetspraktik på en inremedicinsk avdelning, de flesta patienterna är mycket gamla och mycket svaga. Hon har redan sett många av dem dö, vilket gör mig så ledsen. Jag tycker hon är för ung för att se och uppleva detta. Men arbetar man inom vården blir man tvungen att möta döende patienter. Hon talar redan helt självklart om vitalparametrar, så som spo2, det vill säga syresaturation, syremättnad i blodet, ni vet...

I december har Cindy arbetspraktik på en avdelning för ögonkirurgi. Jag upplever en svidande känsla i ögonen när jag bara tänker på det: kirurgens vassa lilla kniv som närmar sig patientens öga som ligger blottat under det gröna skyddslakanet...  

För ett år sedan var jag i Vasa, där jag satt och skrev i Författareföreningens lugna och fina arbetsrum. Jag hoppas resa dit igen, men då får jag inte fota solnedgångar och flammande röda träd, eller besöka Konsulinnans kaffehus varje dag, Kuntsi-museet och Wasa teater...

Sjögräs på Ursins klippa
David serverar mig en cappuccino på
sommarkaféet
Vi hade en nästan likadan, liten motorbåt på
1960-talet. Av trä...
Kaféet, vårt nya vardagsrum? Havtorns-
shotten smakade ganska beskt, en vitaminbomb...
Trött barnbarn på Carusel...
Sommarens sista humla?
På Sveaborg
I Mellungsbacka. Jag lyssnar på Michaels
och Kristas diskussion om animation...
Bror och syster, David och Cindy, och Olivia, 2 år
Vår lilla bakgård. Granen har vuxit
jättemycket på 27 år...
Änglavakt? Första årets studenter festade i
Brunnsparken...
I Vasa i oktober 2016.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar