Morgonen var grå men senare
på eftermiddagen tittade solen fram, just som jag vandrade genom parken i
Mellungsbacka/Ärvings. Bäcken brusade svagt, ringlade under de små träbroarna. Solen
fick höstlöven att glittra, ett träd glödde rött. Vackrare än så här kan hösten
inte bli, en storm kan slita och dra i trädgrenarna och få ett regn av löv att
virvla omkring, tills den finaste färgprakten är borta...
Många träd och buskar var
fortfarande gröna, ormbunken gulnade sakta, den stora rabarberliknande
bladväxten som heter ruttojuuri på
finska lyste grön. Parkens exotiska arter: katsura, amerikansk bok, taggaralia,
korkträd, klöverlönn... Grupperna av de höga, gula spirstånds-perennerna var
borta.
Jag har aldrig varit i
Japan, men jag har besökt den japanska trädgården i Brooklyns botaniska trädgård,
Hill and Pond Garden. Det var på
sommaren och hösten 1985... Jag minns träbron över dammen, den röda torii
porten, stenlyktorna, höstens granna färger.
Medan jag fotade i parken
fick jag ett sms från min dotter, hon var på väg hem från K-hallen vid
metrostationen. Jag vände om och gick tillbaka nerför parkens sluttning för att
möta henne, jag såg henne på långt håll vid parkens infotavla med
silvergranarna i fonden. Så fint det var att se sin egen dotter komma vandrade
under träden i den höstliga parken, en helt vanlig situation och ändå på något sätt så unik, så berörande.
Man vill bara att allt detta
ska bestå: träden i parken och skogarna, årstidernas växling,
samhällsordningen, framtidstron. Barnens och barnbarnets trygghet i en värld
som vi skapat under flera århundraden, årtusenden. När gick allting snett, när
blev belastningen för stor, varför tilläts det ske? Plasten i havet, skogsavverkningen,
fabrikernas utsläpp, matsvinnet, bergen av osålda lågpriskläder, det
elektroniska skrotet, kärnkraftverkens radioaktiva avfall, den osynliga koldioxiden i atmosfären...
Globaliseringens avigsidor, så som de presenterades i Naomi Kleins No Logo. Jag minns min förvåning över motorvägarnas mångdubbla filer på USA:s östkust i början av 1970-talet och det nya ordet som min amerikanska pojkvän lärde mig: pollution...
Globaliseringens avigsidor, så som de presenterades i Naomi Kleins No Logo. Jag minns min förvåning över motorvägarnas mångdubbla filer på USA:s östkust i början av 1970-talet och det nya ordet som min amerikanska pojkvän lärde mig: pollution...
Det var söndag, jag visste
att FN:s klimatpanels (IPCC) rapport skulle presenteras följande dag, på
måndagen. Och nu, när nyheterna och debatterna svämmar över av frågor och fakta
gällande klimatförändringen och den globala uppvärmningen, kan man bara känna sig
bedrövad och fruktansvärt sorgsen, fyllas av klimatångest. Inte visste vi att
det var så illa ställt, att uppvärmningen sker så här snabbt, att det krävs så
drastiska åtgärder för att rädda vår planet.
Vad kan jag själv göra? Hur
blir jag klimatsmart?
Jag tänker på Melancholia, Lars von Triers film, som
jag såg tillsammans med min syster. Filmen handlade också om två systrar,
mycket olika. Den utdragna inledningen med Wagners undersköna, ödesdigra ouverture
till Tristan och Isolde, den glädjelösa bröllopsfesten. Den främmande planeten,
den bottenlösa depressionen, som kommer allt närmare för att slutligen sluka
oss. The earth is evil, we don't need to grieve for it. Nobody will miss it...
Men just nu gläds jag åt
hösten färger, strömmingsmarknaden, böcker som jag läser, boken som jag har
under arbete. Barnens framtidsplaner, barnbarnets nya ord. I Lappland har det
redan snöat... Blåsten ruskar om trädgrenarna, sätter gatlampan i gungning. Jag
har bytt sängplats, det drar lite från fönstret och jag kan höra träden susa i nattvinden,
oavbrutet, innan jag somnar.
Höstens dagar äro genomskinliga
och målade på skogens gyllne grund...
Edith Södergran, Dikter,
1916
Så var det ordnat. Det var dags att vakna.
Och
skogen glesnade. Fanns där en glänta?
Fanns
där ett skogsbryn? Fanns det någon framtid?
Han fortsatte vidare, och drömde vaken;
skogsmarken stödde honom mjukt i stegen,
den doftade av barr och höstens skärpa.
Thomas Warburton, Tid efter
annan, 2007
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar