Det här inlägget är en ode till Helsingfors, ja världens, alla bibliotek... Och ode är ju en
högstämd lyrisk dikt, en hyllningsdikt, en lovsång... Ode till en grekisk urna av John Keats, Ode till västanvinden av Shelley, Ode till glädjen av Schiller, ni vet... Sara Stridsbergs roman från
2014 heter Beckomberga: ode till min
familj...
I går kväll såg jag (för tredje gången) Wim Wenders film Himmel över Berlin, i vilken biblioteket spelar en viktig roll,
människorna i bibliotekets stora läsesal, böjda över borden med boktravar och tända
läslampor, deras koncentrerade miner när de gör sina anteckningar, deras
orörliga gestalter när de står mellan bokhyllorna och bläddrar i en bok, allvaret,
tystnaden (förutom människornas tankar, som de två änglarna kunde avläsa).
Det nya centrumbiblioteket Ode/Oodi har öppnat sina dörrar. Arkitektbyrån
ALA vann den internationella arkitekturtävlingen 2013, grundstenen murades i
maj 2016.
I ett par års tid har jag följt med hur byggnaden småningom tagit form och
vuxit fram, speciellt på sommaren 2017, då jag ofta cyklade förbi, på väg till
Simstadion. Plötsligt hade en långsmal, böljande vit takkonstruktion uppenbarat
sig, men under de långa vintermånaderna glömde jag att kolla hur bygget framskred.
På våren 2018 började Ode se ganska färdigt ut och på sensommaren fick man titta
in i bottenvåningen..
Lite ledsamt var det när det lilla Kymppi-biblioteket i posthuset stängde
för gott i slutet av september – det låg så centralt, ja, närmare spårvagnshållplatserna
än Ode, ifall man är bekväm av sig och har många böcker att bära på. Kymppi var
biblioteket som jag besökte väldigt ofta för att återlämna mina boklån eller
förnya dem, ifall jag inte kunde göra det på nätet... Synd att jag glömde att
fota interiören, biblioteket var trångt och ganska stökigt, inte skapat för
arbetsro, men hemtrevligt. Urvalet av böcker var begränsat, biblioteket
fokuserade på CD-skivor. Man såg rumänska romer sitta i fåtöljerna, ibland
för att bara värma sig på kalla vinterdagar, invandrare som använde datorerna,
pensionärer som satt och läste i dagstidningarna – alla var välkomna...
Kanske inte så
fiffigt att titta in på Ode på invigningsdagen, men jag hade väntat mig en ännu större
trängsel. Ja, visst är byggnaden fin och snygg, ett slags trendig wow arkitektur. På invigningsdagen lystes
fasaden upp i djupt lila och blåa färger som påminde om norrsken, när jag kom
tillbaka några dagar senare hade fasadens träyta återfått sin normala gula färg.
Jag steg på rulltrappan med pikanta gula handstöd och följde strömmen upp
till andra våningen, som är en verklig allaktivitetsvåning med mötesrum,
utrymmen för workshops, spelrum, musikstudior (mina söner kommer säkert att
boka tid till dem), symaskiner... Träbalkarna doftade gott men de ljusgråa trappstegen
som man kunde sitta på såg inte så värst lockande ut, åtminstone inte för oss äldre
personer. Ja, i ett annat utrymme fanns det faktiskt fina små gungstolar med ljusblåa
medar, för både äldre och yngre...
Jag är antagligen både gammalmodig och traditionell då jag tycker om att välkomnas
av böcker på ett bibliotek, allra helst redan i bottenvåningen, så som på
huvudbiblioteket i Böle. Man stiger rakt in i böckernas värld, eller klättrar
uppför en liten trappa, så som på Berghälls och Rikhardsgatans bibliotek...
Först i tredje våningen på Ode öppnade sig ”bokhimlen”, men det visste jag
ju... Och visst kändes det fint att se dem, de
skinande vita bokhyllorna, placerade nedanom de sluttande ljusa trägolven som
finns i båda ändorna av det långsmala utrymmet. Olika slags sittgrupper, några
bollstolar och roliga låga snurrstolar, mysiga golvdynor att sitta eller
halvligga på – men de lockar nog mest yngre personer. Jag kan inte se mig själv
halvligga på en dyna – löhötä säger
man på finska.
Jag kunde naturligtvis inte låta bli att kolla om någon av mina egna böcker
fanns i hyllan, men blev besviken... Jag funderade på att låna Paul Austers
roman 4321, en verklig tegelsten, men
att läsa den just nu kändes inte aktuellt. Roligt att det fanns många ryska
barnböcker i hyllorna – mitt barnbarn lär sig ryska av sin pappa och farmor. En
massa barnkärror i bottenvåningen, jag kunde inte låta bli att undra om det
ändå hade varit ändamålsenligare att placera barnboksavdelningen där.
Att ta sig uppför det sluttande ljusa trägolvet kräver god balans. Jag tog
mig till den allra yttersta spetsen, ett litet trekantigt glasrum som verkade
hänga i luften, eller som påminde om fören på ett stort fartyg, kanske Titanic
där Leonardo di Caprio och Kate Winslet stod, förälskade, med utbredda armar. Kanske
också Ode är som ett slags fartyg som sakta glider fram på stadens karta, och man
drabbas av en lätt svindel där man står högt uppe i fören med Sanomahuset framför en, Riksdagshuset på andra sidan Mannerheimvägen, Kiasma och Musikhuset bakom hörnet, i ett slags maktens och kulturens korsning eller knutpunkt...
Ett litet kafé med basic stuff
finns också uppe i bokhimlen, inte så värst hemtrevligt tycker jag, detsamma
gäller kaféet i bottenvåningen. Ett separat kök med skinande blanka metallytor
såg intressantare ut med sina stora soppkastruller... Jag kan sakna Rikhardsgatans
enkla men mysiga lilla kafé i källarvåningen som 1995 blev ett artotek, alltså
med konstutlåning, i ett samarbete med Konstnärsgillet i Helsingfors.
När jag i går besökte Ode för andra gången, fångade jag helt oplanerat ett
litet händelseförlopp på kameralinsen. Jag fotade barnens lekhörna uppifrån,
det var roligt att se så många pappor leka med sina barn på den stora
färggranna mattan, och fick då syn på två kvinnor som satt och sov, eller
dåsade på sina stolar. Kvinnorna såg ut som rumänska romer. En bibliotekarie skyndade fram för att väcka dem. Antagligen sade hon vänligt men bestämt: Här
får man inte sova... Men hon bad dem inte att avlägsna sig, kvinnorna fick
sitta kvar, bara de inte sov. På ett annat håll, på ett golv vid fönstret,
låg nog en man med sin kappa under huvudet som dyna, – han läste visserligen i en bok...
Jag är nog ett slags biblioteksfreak och har tyckt om precis alla de
bibliotek som jag besökt på olika orter i Finland, från Lovisa och Västanfjärd
till Mariehamn, Keuru och Kuusamo... De arkitektoniskt imponerande
huvudbiblioteken i Tammerfors, Åbo, Vasa och Borgå versus den lilla bokbussen,
som uppenbarade sig på 1960-talet utanför lanthandeln på Sommaröarna i Esbo. Att
bläddra bland de små kartoteklådornas kort när man letade efter en bok kan i
dag kännas helt föråldrat, men egentligen är det inte så stor skillnad från
vilken databas man söker sitt läsmaterial, digitalt eller analogt...
För mig är biblioteket ett slags sanctuary,
ett heligt rum, där man talar med halvviskande röst. Helst är man alldeles
tyst. Får man ett skrällande hostanfall i läsesalen tycker man att det stör
alla som sitter omkring en. Så visst kan det vara uppfriskande med ett
öppet bibliotek med barn springande omkring, sorlet från ett kafé och
möjligheten att få lägga sig raklång på golvet med en bok...
Många av stadsbiblioteks filialer är bekanta för mig, från
Södra Haga till Östra centrum, men det återstår att upptäcka nya – har aldrig,
skam till sägandes, besökt Vallgårds bibliotek. Tyvärr finns det inget bibliotek
i Mellungsbacka där min dotter bor. Som tonåring besökte jag ofta Tölö
bibliotek, supermodernt när det öppnades, det första som hade en cool
musikavdelning. Där lyssnade jag på Miles Davis Bitches Brew på en fin stereoanläggning i ett ljudisolerat rum... I
dag har nya bibliotek öppnat i Uppropskontoret (Huutokonttori) på Busholmen och
i samband med köpcentret Saari på Degerö.
Och biblioteken ute i världen? Bara några har blivit bekanta, biblioteket i
Solna utanför Stockholm där min faster bor, Sigtunastiftelsens bibliotek med
det fina klipparkivet (som kanske nu är digitaliserat?). När jag bodde på
Jamaica i slutet av 1980-talet gick jag bara en gång till Kingston & St.
Andrew Parish Library – i stället köpte jag böcker i en bokhandel på Constant
Spring Road och hade arbetsro på Miss Kings pensionat där jag bodde...
Mitt allra käraste bibliotek utomlands är utan tvivel Brooklyn Public
Library vid Grand Army Plaza med Brooklyns museum som granne och botaniska
trädgård som ”bakgård”. Dit åkte jag med buss från den karibiska stadsdelen
Flatbush. Ni kan kolla Brooklynbibliotekets Deco Moderne-arkitektur på webben, ytterdörren
med de fina små djurfigurerna.
Att få ett eget bibliotekskort i New York kändes som att bli välkomnad och integrerad
i det amerikanska samhället... Det pampiga huvudbiblioteket på Manhattan vid
Fifth Avenue och 41st Street, byggt i marmor från Vermont och med de berömda lejonskulpturerna
vid ingången, med bistra säkerhetsvakter och en väldig läsesal, blev också ett
kärt och bekant ställe för mig när jag i ett skede bodde på ett billigt och ganska
deprimerande hotell vid Lexington Avenue (som jag skrev om i romanen Skuggan av Ninja)...
Medan jag finslipade det här inlägget sändes den tre timmar långa
dokumentären om New Yorks kommunala bibliotek på Yle Teema, Ex Libris: The New York Public Library, med
fokus på huvudbiblioteket med lejonskulpturerna. Högintressanta diskussioner
och anföranden om bibliotekets verksamhet, finansiering och uppgift som
folkbildningsinstitution, om digitjänsterna, det "digitala mörkret" som många stadsbor fortfarande lever i, skolornas behov av tjänster för
eleverna, skolböckernas föråldrade syn på slaveriet kombinerat med en historikers akademiska forskning. Kostymklädda konsulter lade ut texten medan välfriserade kvinnor från filialer i Bronx och Harlem lyssnade.
Någon ställde frågan om det vore möjligt att ge juridisk rådgivning åt invandrare i bibliotekets utrymmen, en annan tog upp den ”socialpolitiska” frågan som gällde det ökande antalet hemlösa som söker sig till biblioteken. Programmet inleddes med en intervju med Richard Dawkins, Patti Smith och Elvis Costello medverkade också, likaså författaren Ta-Nehisi Coates (jag lyckades genast reservera en av hans böcker på Helmet!).
Någon ställde frågan om det vore möjligt att ge juridisk rådgivning åt invandrare i bibliotekets utrymmen, en annan tog upp den ”socialpolitiska” frågan som gällde det ökande antalet hemlösa som söker sig till biblioteken. Programmet inleddes med en intervju med Richard Dawkins, Patti Smith och Elvis Costello medverkade också, likaså författaren Ta-Nehisi Coates (jag lyckades genast reservera en av hans böcker på Helmet!).
Många av New York-bibliotekets filialer såg trånga och ganska nedslitna ut,
det var långa köer till betjäningsdiskarna. En flicka klädd i hijab ville få
ett bibliotekskort, men hade inget identitetsbevis med sig, inget bevis från
skolan, ett häfte eller en bok, vilket som helst papper med hennes namn skrivet
på det. Ska jag gå efter ett sådant nu? frågade flickan ivrigt. Ja, gör det,
svarade den tålmodiga bibliotekarien.
Ett bibliotek behöver
inte vara supersnyggt och trendigt för att vara trivsamt och välfungerande. När
min dator strular köar jag till det mörka och trånga datorrummet på
Rikhardsgatan, där det svävar en lite unken men hemtrevlig doft av kaffe från
automaterna.
De senaste åren har jag med jämna mellanrum gått till Helsingfors universitets
huvudbibliotek i det supermoderna Kajsahuset för att skriva och läsa, kanske också
för att känna mig som en ung studerande igen. Det tog tid att upptäcka
biblioteket som öppnade 2012, att hitta rätt i byggnadens otaliga våningar, att
inte låta sig distraheras av byggnadens effektivitet och wow arkitektur.
När jag är trött verkar bibliotekets originella och futuristiska spiralformade bågar eller öppningar, som löper mellan den översta våningen och bottenvåningen, nästan lite skrämmande, alldeles för tunga, som om de höll på att falla ner på mig, speciellt i bottenvåningen, eller så vill de dra mig in i ett svart hål (som i en scifi-film, i en optisk villa) – ja, då jag tar hellre hissen än vandrar i spiraltrappan.
När jag är trött verkar bibliotekets originella och futuristiska spiralformade bågar eller öppningar, som löper mellan den översta våningen och bottenvåningen, nästan lite skrämmande, alldeles för tunga, som om de höll på att falla ner på mig, speciellt i bottenvåningen, eller så vill de dra mig in i ett svart hål (som i en scifi-film, i en optisk villa) – ja, då jag tar hellre hissen än vandrar i spiraltrappan.
Kajsa-biblioteket är väldigt populärt bland studenterna, de små läsrummen
är alltid fullbokade. Min dotters sambo satt ibland även nattetid och arbetade
på sin gradu på Kajsa. Ofta är det svårt att hitta en ledig sittplats i de öppna
utrymmena i de olika våningarna, vid de vita bordsytorna som bildar en
ovalformad arbetsstation, på färggranna fåtöljer eller vid det långa datorbordet
framför det stora välvda fönstret som vetter mor Finnkino, på sommaren på uteterassen
uppe i sjunde våningen med utsikt mot Domkyrkan.
Till min besvikelse har många hyllor med kulturtidskrifter tagits bort, med universitetets krympande anslag krymper också antalet prenumerationer som universitetet har råd med. Detsamma gäller stadsbiblioteket.
Till min besvikelse har många hyllor med kulturtidskrifter tagits bort, med universitetets krympande anslag krymper också antalet prenumerationer som universitetet har råd med. Detsamma gäller stadsbiblioteket.
Det gamla universitetsbiblioteket från 1840, det nuvarande
Nationalbiblioteket, kan sägas vara
raka motsatsen till Ode, som historisk byggnad och som idé. Engels klassicism och empirearkitektur, Rotundan och Kupolsalen med antikens tempelarkitektur som förebild versus Odes ljusa och minimalistiska
bokhimmel... Allvarliga akademiska forskare versus glatt tjoande småbarn i ett
öppet utrymme. Det förflutna möter framtiden, vetenskapen möter det som är
underhållning?
Lite jobbigt att ta sig in i byggnaden, jämfört med Ode, användarreglerna
på Nationalbiblioteket är strikta, man lämnar sina ytterkläder och sin väska i
ett låst skåp och placerar de tillåtna sakerna i en korg. Att ligga på golvet
och dricka mineralvatten vore skandalöst... När jag skrev min senaste roman
satt jag bakom de korintiska pelarna uppe på balkongen/galleriet och läste i
gamla årgångar av Nya Argus och Finsk Tidskrift, medan mikrofilmernas
enformiga rullande hördes nere i den hisnande vackra läsesalen.
Det finns andra bibliotek att upptäcka förutom stadsbibliotekets filialer.
2015 öppnades Kiasmas bibliotek för nutidskonst uppe i femte våningen för
allmänheten. Snygga svarta bokhyllor i en fridfull miljö och ett litet ”vardagsrum”
med färggranna fåtöljer. Som tonåring satt jag ofta på America Centers coola bibliotek
mittemot Järnvägsstationen på Brunnsgatan (i dag ett minne blott, liksom British Councils bibliotek vid Skillnaden) och två decennier senare deltog jag i
PEN-möten på Goethe-institutets bibliotek vid Kaserntorget. På Kajsaniemigatan finns
också det trivsamma nordiska biblioteket Nordisk kulturkontakt – tyvärr stänger
det redan kl 17, men ordnar kulturprogram och författardiskussioner ungefär en
gång i veckan.
Det kommer antagligen att ta lite tid för mig att bli vän med Ode. Jag vet
inte om jag kommer att gå till Ode för att skriva, jag vill ha tystnad och
arbetsro, så tyst att man kan höra en knappnål falla, ungefär... Men jag inser
ju att Ode är så mycket mera än ett bibliotek: ett öppet vardagsrum för alla,
en arkitektonisk turistattraktion. Jag vet bara inte hur mycket behov jag har av ett sådant vardagsrum i mitt liv. Så jag fortsätter att klättra uppför
Kajsabibliotekets vita spiraltrappor, eller att söka en fridfull hörna uppe i boktornet
på Rikhardsgatans bibliotek...
Glädjen kraft och ungdom giver
Åt den alstrande natur;
Glädjen, glädjen hjulen driver
I det stora världens ur.
Blomman han ur brodden skjuter,
Fästet han med stjärnor sår,
Välver sfärer, solar gjuter,
Fler, än skådarns fjärrglans når.
Åt den alstrande natur;
Glädjen, glädjen hjulen driver
I det stora världens ur.
Blomman han ur brodden skjuter,
Fästet han med stjärnor sår,
Välver sfärer, solar gjuter,
Fler, än skådarns fjärrglans når.
Friedrich Schiller, Ode till glädjen,
1785, översättning av Carl Gustaf af Leopold
Ode med sin böljande träfasad |
Festbelysning på invigningsdagen |
Bottenvåningens entré |
Fina detaljer: rulltrappans gula handtag |
Gungstolens ljusblåa medar... |
Auditoriet/sittplatser bland träbalkarna i andra våningen |
De skinande vita bokhyllorna i "bokhimlen", någon trivs i bollstolen... |
Det sluttande trägolvet |
I den allra yttersta spetsen... |
Man får halvligga, men inte sova... |
I bokhimlen, roligt att bara sitta och titta... |
Sillanpää, Jansson och Kivi på vietnamesiska... |
Inte så noga med rättskrivningen... |
Låneverksamheten har kommit igång |
Här börjar händelseförloppet: en bibliotekarie närmar sig... |
... och väcker de sovande kvinnorna... |
Kvinnorna fick stanna kvar... |
Olika slags outfits på kaféet i bokhimlen... |
Mannen som låg på govet och läste... |
Guider i historiska dräkter... |
Mycket folk på invigningsdagen |
Vad är det här? |
Trapporna med 381 ordförslag från allmänheten, sammanställt av Otto Karvonen |
Även shamaner, kejsare, finlandssvenskar och transpersoner är välkomna... |
Wow arkitektur? |
Soppköket, dock inte gratis... |
En regnig dag på Ode... |
På invigningsdagen uppträdde vokalgruppen Solju med samiska toner |
Vardagen på Ode har börjat... |
På sommaren 2016, Ode är ditt eget vardagsrum! |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar