Mellandagarna, dagarna mellan annandag jul och nyårsafton. Min dotter har
tidiga morgonturer på servicehemmet där hon sporadiskt arbetar, yngre sonen har
två natturer i rad på restaurangen, från 23-06. En natt slår en berusad och
aggressiv man sönder ett fönster, lyckligtvis är de två som jobbar på natten.
Jag sover dåligt, är orolig, vaknar när sonen kommer hem i den tidiga morgonen
när det fortfarande är mörkt och en ensam fågel kvittrar ute på gården.
Jag såg Paraplyerna i Cherbourg från
1964 för tredje eller fjärde gången. Åh, de där pastellfärgade klänningarna och
koftorna, hårbanden, poplinrockarna. Kriget i Algeriet omnämndes i förbifarten,
orsaken till att pojkvännen blev inkallad till armén. I den sista scenen har
Catherine Deneuve en otrolig hövolmsfrisyr och minkpäls för att markera sin nya
status som välbärgad hemmafru. Jag
brukade sjunga Michel Legrands sång, filmens signaturmelodi, som tonåring,
på min bästa skolfranska: mais mon amour,
ne me quitte pas...
Jag tittade också på Fanny och
Alexander från 1982, den långa versionen i fyra delar, alldeles för lång.
Jag tror inte att Oscars berättelse om den alldagliga stolen som tillhört kejsarinnan
av Kina fanns med i den kortare versionen som man såg på biograferna. Gemensamt
för de här båda filmerna var kvinnans usla ställning, ofta osjälvständig och
helt underkastad mannen (Carls stackars tyska hustru Lydia), ifall hon inte råkade
vara en rik matriark som Helena Ekdahl, eller ägarinna till en paraplyaffär...
Josef Franks utställning på Designmuseet. Tycker om själva byggnaden, före
detta Broban, läroverket för gossar och flickor. Jag har aldrig tidigare
bekantat mig med Franks design för Svenskt Tenn, jag vet inte riktigt varför. Roligt
att Svenskt Tenn har en liten hörna hos Stockmanns, men om en kudde kostar 150
euro så är det nog too much...
Enligt Frank har mönstrade tapeter och textiler en lugnande inverkan på
oss. Jag vet inte om det riktigt stämmer. Jag kan visserligen tycka att dagens
minimalistiska vita inredningsstil, som man ser på många bloggar, kan vara
ganska trist och fantasilös. Men jag tror inte att jag skulle trivas med Franks
tulpanmönstrade soffa i vardagsrummet, eller hans gardintyg Nippon och Hawai.
Duggregn och hala trottoarer. Jag åker metro, av och an till Mellungsbacka,
går med barnbarnet till Kiasma. Hon springer upp och ner på rampen i
bottenvåningen, men jag låter henne inte titta på Tiina Ketaras Hysteriserie.
Hon tittar koncentrerat på lettiska Katrina Neiburgas videoverk Ensamhet, de bekanta föremålen på
badrumshyllan och i köket, men när de lite skrämmande elementen uppenbarar sig
på oväntade ställen (ett ansikte, en hand eller en fot) går vi till nästa rum.
Ett föremål som väcker
intresse bär på ett mysterium.
Det döljer inom sig
någonting hemligt som vi inte får klarhet i.
Josef Frank
|
Veera Komulainens verk i Mellungsbackas metro-
station. Ikoniska kärl och trädgårdsdrömmar
från 1960-talet. |
|
Vi åker in till stan, redan lite ledsamt
efter mamma... |
|
Mina fina barn, inte så ofta som alla tre är
samlade. |
|
Humanistöl, kryddat med bergamot - fast ibland är
en kopp Earl Grey-te bättre för nerverna... |
|
Sönernas julklapp, mjukt och stadigt
material av återvunnen bomull |
|
Jag tittar på Paraplyerna... yngre sonen orkade inte... |
|
Catherine Deneuve i paraplyaffären, hårband och
pastellfärger...så ljuvligt... |
|
Ny frisyr som gift kvinna... |
|
Designmuseets gran med matchande bollstol... |
|
Utopi och hopp, föremål från olika decennier, här
syns moderskapsförpackningen... |
|
Intressant motto för en designer... |
|
Metervis av Nippon-tyget... |
|
Vi hade en nästan likadan sekretär i min
barndom, dock inte olivgrön... |
|
Kulturtant i spegelskåp... |
|
Keith Piper på Helsinki Contemporary |
|
Barnbarnet Olivia på Kiasma |
|
Pilvi Takalas verk |
|
Maria Tobolas Amber Kebab, än en gång... |
|
Ann Veronica Janssens speglar och... |
|
... cyklar... |
|
Katrina Neiburgas Ensamhet... |
|
Rolig snurrstol på Ode... |
|
Texter dyker upp i kaffekoppen: The beaning of
life... Jag läser igen Conrad... |
|
En grå dag i Mellungsbacka... |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar