söndag 30 juni 2019

Helsingfors Pride 2019

Tänkte bara "sticka mig" på Pride, på paraden och på festen i Brunnsparken, men som vanligt drogs jag med i den fina stämningen, atmosfären som är både allvarlig och rolig, det färggranna, det förhoppningsfulla, samvaron bland ungdomar, drag queens, barnfamiljer, scouter och marttor, politiska partier och medborgarrörelser (jag missade Folkhälsan i år!), äldre kvinnor, äldre män, gay och straighta... Men mest ungdomar, fantasifullt klädda, högljudda, glada.

Nationalmuseets björnskulptur
Halv tolvtiden skyndade jag till hörnet av Kaserngatan för att inte missa de två personer som gick i spetsen av Pride: vår nya statsminister Antti Rinne och Irja Askola, väldigt omtyckt under sina tjänsteår som biskop i Helsingfors stift.


Den här banderollen,  Yhdenvertaisen työelämän puolesta/För ett jämställt arbetsliv, kunde vara en paragraf i  Rinnes regeringsprogram:





Mommo på Pride... fina kjolar... 


Idel leenden... fina hattar... 

Snövit personifierad i åtminstone sex personer - vem vågar bita i äpplet?

Två paparazzir fotade Snövitarna...
Andrea och Siw
Vi satte oss i sluttningen (lättare att stiga upp därifrån!)
och lyssnade på Darude... 

Siw använder Pinoccio-flasköppnaren,
som jag fått av Nina från Rom... 


Svåra frågor...

Har läst att den ursprungliga California Bear Flag
från 1836 är något omstridd...


På spårvagnshållplatsen - see you next year!

Helsingfors stad och olika affärsföretag uppmärksammar Pride-veckans likabehandlingsarbete. Här några byggnader och skyltfönster med regnbågsfärger, snyggt och kanske mindre snyggt....


Marimekko: Even stripes (tasaraita) for equality since 1968

Akademiska bokhandeln
Blomsteraffär... 

Fazers Colours-bakelse...

Järnvägsstationen från 1919... ja, för hundra år sedan
fanns det inga regnbågsflaggor... 


Sokos

Oodi/Ode, som ett skepp... 

På Odes terrass med Sanomahuset i fonden

Hade problem med att ladda ner den här videosnutten med Martat, Martha-förbundet, hoppas ni lyckas se den, tryck två gånger på pilen. Hyvä arki kuuluu kaikille, står det på banderollen, Alla har rätt till en god vardag, och det kan jag bara instämma i, av hela mitt hjärta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar