söndag 27 november 2016

Det tomma hemmet-festivalen


Bildkonstnären Cris af Enehielm öppnade sitt hem för olika slags konstevenemang under november månad, konserter, dans, poesi, performance. Den stora vackra bostaden vid Mechelingatan var nästan tom, innan Cris måste flytta, efter att ha bott i den i 25 år. 
  Jag tittade in under fredagens litteraturkväll, arrangerad av det nya Vilda Förlag, som Monika Fagerholm har startet tillsammans med sex andra skrivande kvinnor. Det kändes vilsamt att lyssna på författarna, samtidigt som min blick sökte sig till tavlorna som Cris ställt ut i sitt hem, inspirerade av en vistelse i Sierra Leone. De varma gula färgerna bidrog också till den ljusa, lite magiska stämningen, som om ett lent solsken hade fallit på mig.
  Mathias Rosengren fungerade som läskvällens konferencier. Så jag älskar hans sympatiska sätt och lugna röst! Tyvärr missade jag Eva Frantz och Birgitta Stenius när de läste. Under pausen pratade jag med gamla och nya vänner, Agneta Enckell och Barbro Enckell-Grimm, Viveca Stenius, Annika Tudeer och många fler. Jag tycker om att bekanta mig med unga nya författare och minns lite nostalgiskt åren då jag själv var en sådan... Blev både lycklig och rörd när jag hörde Annika och Barbro nämna min debutroman, Minnet av Michael, som utkom för ett antal år sedan... 
  Det blev dags att gå hem, Cris tog ner några tavlor från väggarna. Jag knäppte ännu några foton i hallen med välvd dörröppning och tittade in i salongen, där stolarna nu var tomma. Ute tätnade mörkret, men tavlorna på väggarna fortsatte att lysa i sina varma färger.  
  Tack för en fin kväll, Cris! 
Cris af Enehielm och Monika Fagerholm

Ylva Perera, aktuell med Dödsdalsdansösen (Vilda Förlag)
Adrian Perera och Mathias Rosenlund. Evenemanget filmades. 
Henrietta Clayhills, läser ur Den blinda fläcken (Vilda Förlag).
Birgitta Stenius-Mladenov (i mitten), aktuell med Bala Garbas anteckning
(Vilda Förlag). Eva Frantz, aktuell med detektivromanen Sommarön 
(Schildts &Söderströms)
Sara Razai läser ur sin roman, Djävulen är en lögnare (Förlaget) med
lilla Isak på höften.

Annika Tudeer, från performancegruppen Oblivia, och fotografen
Lena Malm. Leve höstens böcker! 
Mathias Rosenlund, aktuell i fjol med Svallgränden 5 (Schildts & Söderström),
Adrian Perera, utkommer 2017 med en diktsamling hos Förlaget. 
Glada damer: Viveca, Monika och Eva. 
Cris och Monika
Tack och hej då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar