lördag 30 december 2017

Gott Nytt År!

Violett skymning vid Nationalmuseet... Såg antagligen en av jubileumsårets sista Suomi Sata-utställningar... Bilder av finländare, år för år, ikoner som Laila Kinnunen och UKK, Tarja Halonen från början av 1970-talet. Magiskt att kika in i en View Master-kikare, att sitta i en bollstol, speciellt om man aldrig sett dem förut...  

Men jag orkade inte med en tronsal till, efter att ha sett så många på museer och palats i S:t Petersburg, så jag lyssnade på Nightwish i stället, fina Wish I Had an Angel...

https://www.youtube.com/watch?v=-xPIdta_uXI

Jag tycker om att vandra från sal till sal på ett museum, man behöver inte se allt. Fint att ha museikortet, man kan titta in en timme före stängningsdags, komma tillbaka en annan dag...

Jag hade ett fint år 2017, med friska, fina barn och barnbarn, inspiration från residensvistelser i både Marocko, på Åland och i S:t Petersburg.  #metoo var en oerhört viktig kampanj... Gott Nytt År 2018!


Nationalmuseet, av Gesellius, Lindgren
och Saarinen (1905-1910)
Gallen-Kallelas Kalevala-målningar i
takvalven 
Bilder av människor från olika
decennier flimrade förbi...
Pentti Saarikoski, på 1960-talet
Laila Kinnunen och Tarja Halonen...
Design från 60-talet... 
Minns ni View Master-kikaren?
Nej, inte en tronsal till... så jag lyssnade i stället på...
... Nightwish...
Hemgjorda bastuskopor, med personlig text... 
Visst är de fina, Aalto-stolarna... De här
får mig att tänka på vår och påsk... ;-)
Köpte två julgransbollar på museishopens
rea, åt mitt barnbarn...
På Svenska fredsvännernas julfest den
28.12, traditionellt på de Värnlösa
barnens dag. Elisabeth, Inger och Birgit.
Topelius uppe på väggen bakom oss... 
Gyllene varelse i Helsingfors... Friend or foe? Gott Nytt År!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar