Hälsningar från Sankt Petersburg! Tillbringade
en vecka i Finlandshusets författarresidens, en mysig enrummare uppe i
gårdsbyggnadens femte våning, redan bekant från min vistelse där i juni 2016.
Då var det vita nätter och en massa västerländska turister, jättelånga köer
till museerna. Nu såg man nästan enbart kinesiska turister och på Nevskij
vandrade man tillsammans med stadens egna invånare, petersburgarna, klädda i
varma vinterkläder. Jag tyckte att jag smälte bra in i den här årstidens
påpaltade människoskaror och trivdes bland dem, babusjkor i yllemössor – fast
kvinnornas tofsprydda yllemössor och vadderade kappor var på modet även här. Och
vilka snygga kappor man såg!
Från Finlandshuset på Stora Stallgatan
dras man automatiskt till Nevskij Prospekt, där bilarna rusar fram i en hård
fart (en massa Range Rovers och andra stora svarta bilar) och därifrån över
Mojkakanalens bro, sedan till höger och under triumfbågen till Palatstorget.
Fin solnedgång den första kvällen, men så kallt att jag snart vände om (trots
att det inte ens var köldgrader).
Följande dag ville jag egentligen besöka
Pusjkinmuseet vid Mojka, men huset var stängt på grund av renovering, så
jag drogs igen till Palatstorget och in på Vinterpalatsets gård, där jag ombads
av två unga ryska kvinnor att fota dem vid reproduktionen av Ramses II-statyn, varpå
jag bad dem knäppa en bild av mig...Inte alltid så roligt att resa ensam...
Inga långa köer till biljettkassorna och
utställningssalarna, fast jag visste aldrig till vilka salar min biljett gällde
och vart jag egentligen skulle gå (de ampra damerna vid infodisken talade inte
så värst bra engelska), men jag var nyfiken på utställningen om
oktoberrevolutionen 1917, med fokus på stormingen av Vinterpalatset... Jag
lämnade min kappa i Lilla Garderoben som är planerad för ynka 1400 besökares
ytterplagg, medan Stora Garderoben har en kapacitet för 3700 besökare!
På utställningen blandades kejserlig
prakt med revolutionens röda banderoller. Konstigt att tänka att Finland fick sin självständighet i samma veva, i detta kaos... Väldiga fotoförstorningar av
demonstrationer och strejker i bottenvåningens korridorer. Den pampiga trappan
som leder upp till Vinterpalatset pryddes av en röd affisch i revolutionens
anda och sedan möttes man av en stor bild av den kejserliga familjen vid entrén
till den första väldiga salen.
Först undrade jag om utställningen inte fokuserade
mest på tsar Nikolaj II och hans familj, till och med dyrkade dem, att
perspektivet liksom var deras, med allt det medlidande och den förfäran som
familjens öde innebär, men sedan insåg jag att man nog hade strävat till ett
slags historisk objektivitet, att man helt enkelt bara ville beskriva hur allt
hade gått till, hur tsarväldet hade övertagits av bolsjevikerna. Trodde jag
åtminstone. Intressanta filmsnuttar på videoskärmar, snabbt flimrande minnen
från Petersburg 1917.
Och plötsligt tog utställningen om
revolutionen slut och man befann sig i Malakitsalen med förgyllda väggar och
grönmarmorerade pelare. Ute flöt floden Neva i novemberdagens tidigt fallande
skymning. Jag gick från sal till sal, fyllda med tämligen fasliga rokokomöbler eller estetiskt mera tilltalande art deco
möbler, möbler snickrade i karelsk björk, ett orientaliskt rum med sidenkuddar
och divaner (jag tänkte på Marocko och på "orientalismen" som kulturell appropriering), en lång
korridor med porträtt av tjänstemän och officerare i tsarens armé, en annan med
gobelänger, franska oljemålningar från svunna seklen, en sal med en förgylld tron i röd
sammet (en kinesisk man i en lite löjlig svart turistskinnmössa poserade
framför den).
Och plötsligt hittade jag inte ut... drabbades av klaustrofobi... eller jag hade svårt att tyda anvisningarna på väggen... Du befinner dig i rum 288. Vart pekade pilarna? Jag var vrålhungrig, för trött för att vilja se en enda sal till, fast jag egentligen ville se Diamantsalen, med tanke på romanen som jag har under arbete...
Och plötsligt hittade jag inte ut... drabbades av klaustrofobi... eller jag hade svårt att tyda anvisningarna på väggen... Du befinner dig i rum 288. Vart pekade pilarna? Jag var vrålhungrig, för trött för att vilja se en enda sal till, fast jag egentligen ville se Diamantsalen, med tanke på romanen som jag har under arbete...
Nere i bottenvåningen trängdes ryska
skolklasser, de kinesiska turistgrupperna med guider som viftade med sina flaggor.
Jag löste ut min slitna kappa i Lilla Garderoben. Ute på innergården fotade jag en rysk
pansarvagn från första världskriget tillsammans med en vänligt nickande
kinesisk äldre man. På Palatstorget blåste en snål blåst, julgranen vid
Alexanderkolonnen glittrade och glimmade, men granens elektriska ljus var inte
ännu tända. Om några dagar lyste och blinkade granens blåa ljus och en gatusångare
sjöng vemodiga ryska sånger. Mycket har förändrats i staden, i Leningrad fick
man antagligen inte samla in pengar som gatusångare, i dagens Petersburg ser man pensionärer
i snabbköpet fingra på västerländska produkter, Danone-yoghurt och Uncle Ben’s
ris, för att sedan ställa dem tillbaka på hyllan.
Människor,
samlen icke guld och ädelstenar:
fyllen edra hjärtan med längtan,
som bränner likt glödande kol.
Stjälen rubiner ur änglarnas blick,
dricken kallt vatten ur djävulens pöl.
Människor, samlen icke skatter
som göra er till tiggare;
samlen rikedomar
som giva er konungamakt.
Skänken edra barn en skönhet
den människoögon ej sett,
skänken edra barn en kraft
att bryta himlens portar upp.
Edith Södergran, 1918
Människor,
samlen icke guld och ädelstenar:
fyllen edra hjärtan med längtan,
som bränner likt glödande kol.
Stjälen rubiner ur änglarnas blick,
dricken kallt vatten ur djävulens pöl.
Människor, samlen icke skatter
som göra er till tiggare;
samlen rikedomar
som giva er konungamakt.
Skänken edra barn en skönhet
den människoögon ej sett,
skänken edra barn en kraft
att bryta himlens portar upp.
Edith Södergran, 1918
Färggrant vintermode på Palatstorget... |
Den pampiga entrén till Vinterpalatset/Eremitaget |
Många ryska skolklasser på utställningen |
Plötsligt badade salen i ett blodrött sken... |
Och plötsligt steg man in i Malakitsalen... |
Många kinesiska turistgrupper på utställningen. |
Revolutionära slogans i de kejserliga korridorerna... |
Jag kunde inte alltid tyda anvisningarna... |
Utsikt från ett salsfönster... |
Olika tidevarv möts. Mannen på bänken satt länge och läste i en tidning/bok... |
Spegelselfie i Vinterpalatsets toa... |
Turisten i tronsalen... |
Möblemang i karelsk björk. Rudolf Nurejev beställde ett sådant till sitt hem i Paris... |
I souvenirbutiken, ute flyter Nevan... |
Hittade tillbaka till paradingången... |
Lilla garberoben, för enbart 1400 personer... |
Farao Ramses II på innergården |
Solnedgång på Palatstorget, Isakskyrkan skymtar i fonden... |
Utklädda personer vill bli fotograferade för en liten slant... |
Palatsbron till Vasilievski-ön |
Såg också museet i Generalstabens Rossi- ving, franska impressionister, Picasso... |
Julgranen tändes den 1.12. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar