Under
de senaste cirka tio dagarna har jag besökt tre olika konstmuseer i Helsingfors
- ja, delvis för att få en gratis anteckningsbok, ha ha... en kampanj som
riktades till innehavarna av museikortet...
De
tre museerna var Kiasma, Ateneum och Sinebrychoff. Jag fick ett pass, som
skulle förses med tre stämplar från museerna, varpå jag fick välja den
eftertraktade anteckningsboken med ett konstmotiv på pärmen.
Jag
avslöjar inte i det här inlägget vilken bok jag valde – Simberg, Edelfelt
eller Mether-Borgström? Ja, jag älskar anteckningsböcker och skrivhäften, små
”ritblock”, kalendrar, pärmar, pennor, alla slags skrivprylar... Ett arv från
den ”pre-digitala” tiden då allt var ”analogt”, handgripbart, då det fanns
ljuvliga små pappershandlar i Helsingfors och man skrev långa brev för hand...
Museikortet
aktiverar mig annars också att flitigt besöka museer. Men det vill ofta bli samma
runda: Kiasma, Konsthallen, HAM, Ateneum, Amos Rex, Design... Inte ens Emma i
Esbo har jag besökt på länge. Ibland planerar jag att göra en dagsutfärd till
Åbo eller Tammerfors, bara för att se en intressant utställning, men det har
inte blivit av... I Vasa tycker jag speciellt mycket om Kuntsi i det före detta
Tullpackhuset, samt Tikanojas konsthem.
Första
stämpeln för anteckningsboken fick jag på Kiasma. Jag hade redan sett
Tur-retur-utställningen med 26 konstnärer från Östersjöregionen, men såg den
gärna på nytt. Fast nu glömde jag att fota polska Maria Tobolas mångfacetterade
och till synes lite roliga Amber Kebab,
en av mina favoriter. Här kan ni läsa om verket och på vilket sätt det knyter
an till dagens Polen:
Det
fina med museikortet är att man kan se en del av en utställning och komma
tillbaka en annan gång, titta in en timme före stängningsdags utan att bli
stressad, kanske söka upp ett speciellt verk i Ateneum eller titta på en längre
videoinstallation, komma och gå som man vill. Museikortet kostar 68 euro, 59
euro när man förnyar det, och gäller i ett år.
Jag
älskar att vandra omkring i museernas utrymmen, traditionella eller moderna
(jag föredrar samtidskonst, men köade snällt till Prado för två år sedan), gå
från rum till rum, sitta och bläddra i utställningskatalogen och titta på
prylarna i shopen, dricka en kopp kaffe i kaféet. Jag har alltid tyckt om
Kiasma, alltså själva byggnaden, ritad av Steven Holl. The Chiasm and
the Experience of Space, en essä av
Scott Drake.
Jag
minns när Kiasma öppnade på våren 1998 och jag besökte museet med barnen, då
sju, fem och två år gamla. Vi gick tillsammans med min väninna Nina och hennes
fyraåriga pojke – ja, hon väntade då sitt
andra barn (som nyligen firade sin tjugoårsfest!). Jag minns att Ninas pojke lyckades
stänga in sig på en liten toalett i en övre våning på Kiasma. Det fint
designade dörrhandtaget med fokus på det haptiska
(hur föremål känns vid beröring) var för svårt för ett litet barn att öppna,
eller så hade låset gått i baklås, så vi fick kalla på en vaktmästare.
Barnen
älskade att springa uppför rampen och sedan från rum till rum, se de automatiska
dörrarna glida upp på ett magiskt sätt... Utsikten mot Mannerheimvägen och Riksdagshuset,
VR-magasinen som sedan sprängdes för att ge plats åt Musikhuset...
Jag
minns olika utställningar under åren, ARS-utställningarna. Markus Coppers stora
valskelett i stål och trä som hette Ärkeängel
från de sju haven, med brusande orgelpipor. Bland de otaliga
videoinstallationerna minns jag speciellt serbiska Milica Tomic på ARS 01, som
på en bruten finska uttalade namnen på olika nationaliteter medan hennes
ansikte blev allt blodigare, fotbollsspelet som mina barn spelade med Krishna
och Kristus som de tävlande lagen, doftskålarna, de små föremålen i pink,
Vincent Meessens verk Vita Nova på
ARS 11 med ett afrikanskt tema och texter ur Barthes Mytologier, de ändlösa människoströmmarna på gator i olika
storstäder... Mona Hatoum i fjol, den thailändska Korat Arunanondchai. Fönster vidöppna
mot världen.
I
dag såg jag en reflexion av mig själv i Ann Veronica Janssens magiska speglar
försedda med diokridfilm, jag gick in i nya rum genom en tunn grå dimridå
(vatten förvandlades till ånga med hjälp av ultraljud). En ung finsk kvinna
prövade på att cykla på en av de glänsande cyklarna med ekerskydd av aluminium
uppe i det stora utrymmet i femte våningen. Själv avstod jag från att cykla –
men kanske gör jag det nästa gång...
Rampen i Steven Holls Kiasma |
Ann Veronica Janssens, Cyklar |
Ann Veronica Janssens, Magiska speglarna |
Flo Kasearu, takplåt från Tallinn i Uprising |
Karel Koplimets, självbyggd flotte av 5000 tomburkar |
Jaan Tomik, Dancing Home, dans till maskindunk ombord på en färja |
Resa med lätt bagage? Gediminas Urbonas, Resväska i granit... |
Myshörna på Kiasma... |
Det stora fönstret vetter mot Sokos och Forum. Jag fotar uppe i fjärde våningen... |
Stängningsdags... |
Mångordig reklam utanför Kiasma... |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar