I min barndom och ungdom firades inte Valentine’s
Day eller Halloween, vi var inte
så ”amerikaniserade” på den tiden, inte talade man heller om mexikanernas Día de los Muertos. Vi hade vår
traditionella Alla helgons dag, rätt och slätt, familjärt allhelgona, på finska det patriarkala pyhäinmiesten päivä, i dag förkortat till pyhäinpäivä, en helg som inte uppmärksammades lika mycket som i dag
(ifall jag inte minns fel).
1984 såg jag John Hustons fina film Under
the Volcano, baserad på en roman från 1947 av Malcolm Lowry. Albert Finney
spelade den alkoholiserade brittiska konsuln i en liten mexikansk stad under De
dödas dag i slutet av 1930-talet, Jacqueline Bisset hans hustru som kommer på
ett kort besök. Jag minns de dansande vita skeletten i början av filmen, huvudpersonens
konstanta alkoholrus, ett slags delirium.
Här den fina inledningen på ett Youtube klipp, vandringen genom kyrkogården
där mexikanerna umgås med de döda och firar högtiden med levande ljus och
rökelse, mässande, sockerkranier, sprit, mönsterklippta silkespapper, gula
tagetesblommor som hängs i kransar på gravkorsen, sedan vandringen genom den
brokiga marknaden med en hemlös hund i hälarna:
På begravningsplatsen i Sandudd gick det inte precis lika brokigt till,
stämningen var propert lutheransk och strikt ortodoxt. Det är ett tag sedan jag
besökte Sandudd, jag går inte dit varje allhelgona eller julafton. Varje årstid sätter sin prägel på begravningsplatsen,
ibland yr snön kring gravstenarna och de vita träkorsen, ibland är det bara
mörkt, vått och kallt. Jag tycker om den tidiga våren när det är påsktid och
kruknarcisserna lyser gula, eller försommaren med skir grönska och fågelsång,
de första planterade penséerna.
I närheten av min mammas släktgrav på begravningsplatsens ”nya sida” vilar
två av mina favoritförfattare, min gitarrlärare från 1960-talet, paret som var
grannar till oss på Sommaröarna i min barndom, Fredsvännernas mångåriga ordförande...
Jag tycker inte om att fota släktingars eller bekanta familjers gravstenar –
låt dem vila i frid... En jämn ström av
människor rörde sig på sandvägen som leder till gamla kapellet. Lappvikens före
detta sjukhus skymtar på andra sidan viken bakom järnstängslet som omger
begravningsplatsen, skiljer åt det heliga från det profana, de dödas värld från
de levandes...
Jag stannade för att tända ett ljus på minnesmärket för gångna släktled och
dem som vilar på annan ort, så som det står på platsen. Många hade redan lagt
ett ljus på minnesplatsens trappor, skymningen kom krypande och en timme senare
skulle ljusen tindra vackert i mörkret.
Porten som leder till den ortodoxa kyrkogården känns lite magisk med det
vitkalkade kapellet som pryds av en lökkupol i blått och guld. På den ortodoxa
begravningsplatsen samsas vita träkors med små mausoléer, minnen från det kejserliga
Ryssland med helt vanliga finska och finlandssvenska släkter, kyrillisk skrift med latinsk. Ibland söker jag upp
sångaren Kirkas grav, jag har också hittat några finlandssvenska författares
gravar, bland dem Hagar Olssons.
Hemma på vår gård lyste en rad orangea karvade pumpalyktor. Jag fotade dem tillsammans med fyra sydkoreanska
unga kvinnor, som hade hyrt C-trappans airbnb-bostad. När mina barn var små
fanns Halloween-pumporna inte där – inte heller unga resenärer från avlägsna
länder...
Jag tog metrotåget till Mellungsbacka och tillbringade kvällen med mitt
barnbarn Olivia medan dotter med sambo cyklade till Råby i Vanda för att spela
badminton i bollhallen. Vi firade inte Halloween – på svenska Hallonvin? - på något speciellt sätt,
Olivia ville gunga ute på den mörka gården där vi hittade en vit liten häst i
sandlådan. Det sista guldet hängde i björkarna och lyste i buskarna, men de
flesta träden var redan helt avlövade. Bäcken i parken brusade sakta, det var
mörkt och faktiskt lite spooky.
Jag tittade på nyheterna på France 24-kanalen som rapporterade om migrantkaravanen
från Honduras på väg till USA:s gräns. Sovande människor vid vägkanterna, barn
som ännu orkade leka, fullproppade lastbilsflak, somliga närmade sig redan Mexico
City, andra det farliga Vera Cruz. Svältande barn i Jemen där varje dag blir
ett slags Día de los Muertos.
I Eye on Africa-översikten rapporterades det om konflikten mellan den
franskspråkiga majoriteten och engelskspråkiga minoriten i Kamerun, samt om den
granna Flipflopi Dhow-båten från ön
Lamu, på väg till Zanzibar, tillverkad av återvunnen plast som legat och
skräpat på stränderna, speciellt av de färgranna flipflop-plastsandalerna.
Följande dag, på söndagen, tittade jag på ökenmässan från Vasa med inslag
från den egyptisk- koptiska och ortodoxa kyrkan med olika symbolhandlingar, ikoner
och ett svingande rökelsekar, Taizé sånger, änglavatten, slängkyssar och
välsignat bröd. En lite annorlunda mässa, vilket kändes fint och tacksamt, speciellt
nu när kristna förföljs och mördas i Egypten och Pakistan.
I spot the hills
With yellow
balls in autumn.
I light the
prairie cornfields
Orange and tawny
gold clusters
And I am called
pumpkins.
On the last of
October
When dusk is
fallen
Children join
hands
And circle round
me
Singing ghost
songs
And love to the
harvest moon;
I am a
jack-o'-lantern
With terrible
teeth
And the children
know
I am fooling.
Theme in Yellow, Carl Sandburg
Till minnet av gångna släktled... |
Karelarnas minnesmärke. Två systrar? |
Det sista guldet i björkarna... Konstnärskullen i fonden... |
Lappviken bakom stängslet, det röda tegelhuset kallas Venedig... |
Grönt och grått på "gamla sidan" |
Ina och Tito Collianders grav |
Vita träkors bland minnen från det kejserliga Ryssland... |
Många sörjande änglar vid gravstenarna... |
"Hallonvin" på en innergård... |
En av de få gamla mataffärerna som finns kvar... |
Små myshörnor utanför butikerna... |
Med Olivia i höstmörkret |
det mörka det dystra/skall lysa Gunnar Björling |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar