måndag 18 januari 2016

Från intensivt "flow" till mörkrets hjärta

Jag har kommit till Saari för att arbeta på ett nytt manuskript. Mitt enda källmaterial tillsvidare är Joseph Conrads roman Mörkrets hjärta från 1899 och Olof Lagercrantz tolkning från 1987. Jag vet inte hur mycket jag kommer att använda mig av det här materialet.
  Jag tycker inte om det stereotypt "afrikanska" omslaget till Lagercrantz bok, och inte förmedlar romanomslagets sommaridyll med blått vatten heller romanens mörka djup. Jag tror mycket har förändrats sedan Lagercrantz tolkningar när det gäller våra uppfattningar om rasism och det koloniala arvet.


  Min senaste roman, Jag gungar i högsta grenen, utkom för bara några månader sedan i oktober. Jag upplever alltid ett slags lätt depression, till och med antiklimax, efter att ha publicerat en bok, oavsett hur den blivit mottagen. Efter många månaders, till och med års, tillstånd av intensivt "flow", kan det kännas svårt att övergå till ett nytt skrivprojekt.


Men jag läser hela tiden annat, hittade den engelska versionen av Emmi Itärantas fina roman, Memory of Water, i en bokhylla här på Saari. Hon skrev den parallelt på finska och engelska, vilket är avundsvärt.



Jag ville skriva någonting om fjolårets Bookervinnare, den jamaicanske Marlon James A Brief History of Seven Killings, och om Caryl Phillips senaste roman, The Lost Child. Två mycket olika böcker med karibiska teman, och som kompletterar varandra på ett intressant sätt. Men jag hann aldrig skriva om dem. Och det här är ju definitivt ingen bokblogg...

På söndagkväll tittade jag på tredje delen av Gentlemen & Gangsters, baserat på Klas Östergrens romaner. Utan att ha sett de första delarna fascinerades jag av interiörerna, den unga författaren i de stora, mörka rummen i den "ohälsosamma lägenheten". En ung mans ångest under en pågående "cold turkey", 70-talets telefoner och skrivmaskiner. Men det fanns också någonting undflyende i det hela, sådant som jag inte kände igen från mina egna år som ung författare, förutom "hippiekommunen" på landet. Och allting var och är ju lite mera coolt i Sverige...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar