lördag 2 januari 2016

Gott Nytt År 2016!

Efter en viss tvekan begav jag mig på nyårsaftonen till Senatstorget. Jag och min kamera... Universitetsbyggnadens upplysta fasad skiftade färg, från violett till blått och grönt... Fotbollsfans draperade i kanadensiska flaggan, barn som gick på övervarv. Ganska mycket knuffande.
  Att fota nyårsraketer lyckas inte alls, allt ser bara rökigt och platt ut på bilderna, men det var intressant att se hur folk följde med fyrverkeriet via sina mobiler. I Dubai brann en skyskrapa samtidigt som folk följde med det pågående fyrverkeriet, vilket är helt absurt. 
  Det var kallt och blåsigt, i något skede började trängseln kännas obehaglig. Skönt att komma hem igen! 

Nyårsdag: min  äldre son föddes för 25 år sedan på nyårsdagen. Fostervattnet gick mitt på nyårsnatten, det var svårt få tag på en taxi till Kvinnokliniken. 
Nästan varje nyårsdag har jag bänkat  mig ner för att titta på Wienerfilharmonikernas nyårskonsert. I år kunde jag inte låta bli att fota några stillbilder från tv-rutan. Börjar konsertens traditionella koncept redan kännas förlegat? Som om det pågick ett slags evigt Belle Époque i hjärtat av Europa, med valser och Polka Schnell, blomsterprakt, lekfull men ganska fjantig balett i slottsmiljö, idylliska vyer över den sköna blåa Donau? Claudio Magris bok om Donau finns visserligen på min läslista. 
  Efter programmet återvände jag till verkligheten i Europa via tv-nyheter.

Hittade den här fina nyårsdikten av Alfred Tennyson (jag läste honom på universitetet, på 70-talet!). Här de två första verserna:
   






Ring out, wild bells, to the wild sky,
The flying cloud, the frosty light
The year is dying in the night;
Ring out, wild bells, and let him die.

   
      Ring out the old, ring in the new,
      Ring, happy bells, across the snow:



The year is going, let him go;
 Ring out the false, ring in the true.
                         









Nyårskonsert från Wien. Musikstycket krävde att musikerna visslade. 
Blumenschmuck von den Wiener Stadtgärten.


La Belle Époque?
Inte så värst intressant koreografi.
Mozart i Salzburg.
Undrar i vilket bruk alla dessa slott är?
På annat håll i Europa.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar