torsdag 30 juni 2016

Barndomens somrar

Jag har en massa osorterade pappersfoton från 1990-talet. Min kamera var inte särskilt bra, men tog ändå helt hyfsade bilder.
I dag blir jag både vemodig och glad när jag tittar på de här sommarbilderna. Michael och Cindy i blåbärsskogen i Keuru hos min syster på sommaren 1995. Följande sommar hade lillebror David kommit till världen. Att fota pappersbilder med mobilen är kanske inte så lyckat, resultatet blir ofta både suddigt och glansigt, men man kan ju alltid förbättra bilden genom att beskära den eller justera ljuset.
  Jag nämnde Storgård på Kråkö i Borgåtrakten i mitt föregående inlägg. Vi var där minst tre gånger, första gången på sommaren 1996, Davids första sommar. Mina tre "sjungande" barn sommaren 1998, vi var på väg till "sandgroparna" för att simma i det kalla, klara vattnet. Det låg åska i luften. Storgård var ett fint ställe där pensionärer och barnfamiljer samsades i den vackra matsalen. Gården ägdes av Marthaförbundet, men är i dag i privat ägo.
  Ett gavelrum hette Bikupan, i det stora köket hjälpte flickor från Högvalla husmorsskola till med matlagningen. Den legendariska skolan, Högvalla seminarium i huslig ekonomi i Hindhår,  finns inte mera. Bo Lönnqvist utkom 2001 med boken Kvinnoborgen Högvalla: en civilisationsprocess.
  Jag med 2-åriga David på cykel i Kajsaniemiparken. Jag i rutig sommarkjol på Pentala i Esbo skärgård i början av 1960-talet. Folk kom med aktersnurror och finare ruffade båtar för att följa med segeltävlingarna. Jag tror att jag "bloggade" redan då, i form av dagboksanteckningar, senare i tonåren  med brevvänner och i prosadikter.
  Mamma med min syster i famnen i Nådendal 1951. Sommar i Säkkijärvi vid Viborgska viken på 1920-talet. En mattbrygga på 1950-talet och i dag... Folk sitter fortfarande på precis samma sätt, lite framåtlutade, och beundrar havet.
  Min dotter Cindy med sin dotter Olivia i Torrevieja i år. Olivias första sommar, min första sommar som mormor. Varje år väntar man lika ihärdigt på sommaren, och plötsligt är den här, det blir midsommar och plötsligt är det juli... augusti... Framtidens skugga, eller så som Einstein sade: Jag tänker aldrig på framtiden, för snart är den ju ändå här.
I Keuru, Mellersta Finland
På Kråkö
I sandgropssjön på Kråkö
Storgård på Kråkö
Storgårds matsal
Unga och gamla på Storgård. Jag med David i famnen, sommaren 1996.
På Pentala i Esbo skärgård, cirka 1960
Mamma med min syster i Nådendal 1951.
I Säkkijärvi vid Viborgska viken på 1920-talet
Mattbrygga i södra Helsingfors på 1950-talet
Mattbrygga på våren 2016
Dotter och barnbarn i Torrevieja i april 2016
I Torrevieja. Mina outfits: Indiska...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar