fredag 10 juni 2016

Läsesalar, stationshallar...

Cyklade i går i isande kall blåst till Berghälls bibliotek efter en bok som jag behöver under min vistelse i S:t Petersburg nästa vecka. Så vacker byggnaden är. Så rofyllt och skönt att sitta i en läshörna i andra våningen och bläddra i böcker. Så vacker entréhallen i Berlins huvudbibliotek är, som ett tempel.
  Jag löste ut mina biljetter till Allegrotåget och konstaterade igen hur fin Saarinens järnvägsstation är. Trots Burger King. Och att det finns en R-kiosk i den f.d. biljettluckans utrymme.
  Berlins nya Hauptbahnhof (åtminstone för mig var den ny) var kall och dragig i mars. Inga uteliggare och hemlösa kan värma sig här! En väldig skulptur av ckokladplattor, Berlinbjörnen mitt i vimlet.
  I Austerlitz, en av mina favoritböcker, skildrade W.G. Sebald de europeiska järnvägsstationernas ingenmansland i de ekande stora väntsalarna.  Och en av V.S. Naipauls intressantaste böcker i mitt tycke är Ankomstens gåta.
  Här ett citat ur Steve Sem-Sandbergs understreckare om Austerlitz (SvD, 7.3.06):
  "Detta är romanens yta – en vindlande, idérik, ibland till synes osammanhängande odyssé genom den europeiska civilisationens bålverk: katedraler, museibyggnader, stationshallar, gravplatser, militära befästningsverk. I hägnet av dessa minnesmärken pågår dock en annan resa, bakåt mot Austerlitz eget förflutna."
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar