tisdag 21 juni 2016

Från Eremitaget till S:t Petri

Jag köade inte till Eremitaget den här gången, i stället fotade jag fasaden tillsammans med kinesiska turister. Kvällsbrisen var kall vid Nevas kajer, men folk trivdes vid vattenbrynet. Jag vandrade runt omkring Palatstorget och föreställde mig folkmassorna under revolutionen, tiden då min ryska farfar stred med fransmännen vid västfronten. Det pågick en bioföreställning på torget, säkerhetspådraget var stort. Plötsligt fick jag en liten känsla av det gamla Leningrad.
  S:t Mariakyrkan vid Finlandshuset är målad i samma sovjetgröna färg som Eremitaget. På den fridfulla innergården ser kyrkans långvägg ut som ett litet vinterpalats.
  Jag besökte inte Isakskyrkan, eftersom jag varit där ett par gånger förut. Det anrika Hotell Astoria finns i närheten av kyrkan. Jag tänkte på författaren Paavo Rintala som mot slutet av 60-talet träffade, liksom i smyg, poeten Viktor Krivulin i Astorias restaurang. I den slingrande essäboken Aika ja uni skrev Rintala om mytiska kasernstäder, från Rom till Uleåborg och Moskva, makthavare och soldater, förtryckets historia, Achmatova och Tsvetajeva. Om Viktor Krivulin i Kellomäki på Karelska näset.
  Jag tittade in i små kyrkor vid Nevskij, den blåmålade armeniska, den katolska. Den svenska S:t Katarina i grannkvarteret, strax intill Sveriges konsulat. Anspråkslösa och avskalade jämfört med  de ortodoxa kyrkornas prakt.
  Den tyska S:t Petri med sina provisoriska kyrkbänkar och rostiga fönsterkarmar. Bakom kyrkan finns Petrischule, Edith Södergrans skola. På den lilla skvären kaféverksamhet och motorcykelexpo. Man undrar vad Södergran skulle ha tänkt ifall hon såg allt detta i dag... Men en eftermiddag hann jag fotografera ballongerna som en skara barn släppte upp i luften, innan de skingrades.
Ingen violett skymning vid Neva; kylig junikväll
Bioföreställning på Palatstorget
Isakskyrkan, till höger Astoriahotellet
S:t Mariakyrkan vid Stora Stallgatan; församlingen är ingermanländsk
Finlandshusets innergård med Mariakyrkans vägg
Den armeniska kyrkan vid Nevskij
Armeniska kyrkans vackra sal
Sveriges konsulat med S:t Katarinakyrkan
S:t Petrikyrkan bakom kaféer och motorcyklar
Kyrksalen som långsamt restaureras
Bakom kyrkan finns Petriskolan, Edith Södergrans tyska skola
Ballonger släpps upp i luften vid Petrikyrkan (bilden blev sned!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar