onsdag 29 mars 2017

En dag i Tanger

Sjöresan från Tarifa till Tanger tog bara en halv timme, men det metaforiska avståndet kändes större. I Tanger bodde jag en natt på det hemtrevliga Dahr Nakhla Naciria i medinan. Från takterrassen skymtade Spaniens kust som en blek remsa bakom Gibraltarsundet. Här möts två kontinenter, roligt att befinna sig på den här sidan av sundet. 
  Den vänliga hotellpersonalen, Sue och Said, ordande en guide åt mig i medinan. Men man förväntades också köpa lite mattor, arganoljeprodukter och andra souvenirer... Jag fotade flere, förhoppningsvis lite bättre bilder med kameran och lägger ut dem senare i dag. 

Från Tanger tog jag tåget till Fez, följ med den resan i ett kommande inlägg. Nu befinner jag mig redan på konstnärsresidenset i Sefrou, 25 km öster om Fez, och har inte hunnit blogga på en vecka. Berlinbjörnen Olle stortrivs i Marocko och hälsar. Salam alaikum!

Dahr Nakhla Naciria i Tanger
Hotellvärden uppe på takterrassen
I medinan, gamla stan
Spaniens kust skymtar till vänster
Hotellvärdinnan med Bastian från Tyskland
Min matta i rummet
Barn på väg till koranskolan
In transit i Tarifa, Spanien. 
Mosaikbjörnen Olle från Berlin säger hej. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar