söndag 21 augusti 2016

Augustidagar

Hösten närmar sig, men sommarvärmen har återvänt, åtminstone i dag, på söndag. Ljungen lyste blåröd eller lilafärgad (violett?) på Rönnskär, rönnbären lyste röda och liljekonvaljens blad har gulnat. Inga torra och gula björkar syntes till efter den regniga sommaren. Skönt med en liten skogspromenad mitt på holmen. I morgon på måndag inleds förresten trädkramarveckan!

Synd att Rönnskärs fina gamla trävillor tillåts förfalla, skulle gärna vistas i det blekt blågråa, igenbommade ödehuset med utsikt mot det öppna havet.

Jag satt vid den magiska stenen och såg en man simma farligt nära farleden, trots att en Tallinnfärja närmade sig. Blir galen av att se folk ta onödiga risker... Nå, när fartyget gled allt närmare fick simmaren bråttom att med stora plask ta sig närmare stranden...
  
Cyklade i dag längs med Helsingfors stränder, det var varmt, nästan kvavt i solen. Min måsvän ställde sig på ett ben alldeles i närheten av mig...  Ljuset föll vackert genom molnen.
  
Blir konstigt deprimerad av att sitta på de nya och trendiga strandkafeerna. Folk vräker sig i däckstolar, på mjuka låga soffor. Så många olika bardiskar med ölkranar, rymliga restaurangtält som står tomma mitt på dagen... Konstgjort gräs och konstgjorda palmer, kompakta vitmålade containers som säljer pulled pork och annat trendigt.

En monstruös pråm hade förtöjts vid Ärtholmstranden, Beach Board. Norska och serbiska unga kvinnor spelade beach volley på 2000 ton sand som spridits ut på pråmdäcket. Ett underligt ställe, föga lockande.

Solen gick i moln när jag drack mitt kaffe på ett ödsligt kafe. En muskelbåt skymde utsikten. Jag längtar efter min barndoms aktersnurror, lätta vingbåtar och enkelt skärgårdsliv. Dags för mommo att trampa hemåt, till katten (förbi ett fint målat elskåp, som jag måste föreviga, med varningen livsfara). Färjorna, och somrarna, kommer och går. We are grains of sand...




Vacker skog mitt på holmen.
Ett ödehus på Rönnskär.
Den våghalsiga simmaren syns i det vita skummet.
Min trutvän; tror hen är halvtam.
Trodde pråmen var en muddringsmaskin. Rönnskär syns i fonden.
På Löyly, på olika plan, nästan som på en färja.
Här spelas beach volley på en pråm med 2000 ton sand.
Märkvärdiga kombinationer: den vackra lilla roddbåten, den gula
champagnebilen, den hotfullt svarta logon med lite 
omkullkastade bokstäver....


Vet inte om Helsingfors stränder ska se ut så här...
Glad bastubadare på ett stort elskåp, ett slags transformator. 
Färjorna kommer och går...
Fin rönn vid skejtparken.
Hemma med Figaro. Fotografiets filter heter Gryning.
Vi smeks alltså av morgonsolens strålar...
We are grains of sand... or entire universes?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar