onsdag 24 augusti 2016

Sparvarna på Mutterkaféet

Mutterkaféet, det lilla sommarkaféet strax intill Kompasstorget i utkanten av Brunnsparken, hör till mina favoriter. Enkla metallbord och stolar, filtar, ifall det blåser kallt från havet.
  Inget onödigt tjafs här, som dyr skumpa och chai latte, hundra slags olika muffins och cupcakes. Jag köpte en rejäl bit rabarber-jordgubbspaj med vaniljsås och en cappuccino. Satte mig vid vattenbrynet i den varma eftermiddagssolen och njöt. Fotade matbrickan, så som det förväntas av en bloggare... Mjölkskummet i kaffet var tjockt och fint, pajen god. En segelbåts segel hissades, en jämn ström av människor på kajen. Sommaren dröjer kvar.
  Medan jag drack mitt kaffe fördjupade jag mig i anteckningarna som jag gjort för en text i Fredsposten. När jag tittade upp hade en sparv landat på bordet, där den satt och plirare på mig, närmare bestämt på min halvätna paj. En annan sparv dök upp...
   Jag schasade bort fåglarna, åt upp min paj. När lite rester av pajen fanns kvar gav jag upp och överlät tallriken åt fåglarna. Det blev trängsel på bordet... Somliga är framfusigare än andra. Social darwinism? Sparvarnas tävlan om begränsade resurser...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar