lördag 6 augusti 2016

Street Art: målade elskåp

De finns i varje kvarter, de gråa metallådorna vid husfoten, behållarna, manickerna. På finska: en pömpeli. Jag har aldrig riktigt vetat vilken funktion de här "lådorna" har, aldrig ens grubblat över det. De har nu bara funnits där på trottoaren, som en självklar del av stadens tekniska utrustning, en del av ett system. Nånting som har att göra med elektricitet? Eller en anläggning av något annat slag?
  Ja, nu vet jag vad de gråa lådorna är: elskåp! Vet inte om skåp är det bästa ordet att beskriva dem. Plåtlåda, läste jag på en svensk sajt. Ett slags minitransformator som med lägre spänning fördelar strömmen till hushållen...
  Och nu har många av dem målats i glada färger, sponsrat av elbolaget Helen. Ett nytt bidrag till stadens gatukonst. Jag knäppe mitt första foto av ett målat elskåp i främre Tölö, en Chaplinbild, för några år sedan, och några andra på Högbergsgatan i fjol, och ska gräva fram dem från min dator.
  I går fotade jag ett antal elskåpsbilder, från Kaptensgatan och Bangatan till Fredriksgatan. Det finns cirka 7500 elskåp i Helsingfors. Alla kan inte målas eller fotas, alla målningar är inte lika bra. Men låt mig veta om ni sett någon extra fin målning i ert hemkvarter!
  Medan jag fotade blev jag nästan ännu mera intresserad av miljön omkring skåpet, eller fotgängarna som råkade gå förbi. I hipsterkvarteten: inredningsaffärer kombinerade med kaféer, matställen som säljer både sushi och burritos... Jag skäms att medge att jag inte vet vad shawarma är för en läckerhet...
  En ström av människor, på väg någonstans, i  lätta sommarkläder. The girls in their summer clothes pass me by, sjöng Bruce Springsteen.
  Det finaste fotot blev av skåpet (Mondrian inspirerad bild?) bredvid restaurang Annapurna, tycker jag. Och det fulaste av ett skåp i hörnet av Bulevarden och Georgsgatan. Ett grått, omålat skåp, så som de flesta ser ur, med rester av rivna, fläckiga affischer, prydda med klotter och smuts. Krönta med tomma pappmuggar. 
Tycker nästan bäst om den här helheten, det geometriskt målade elskåpet
bredvid restaurangens vackra fönster.
I hipsterkvarteren: inredningsaffär kombinerat med kafé.
Elever från finska Norsen har målat det här elskåpet på Kaptensgatan. 
Den här elskåpsbilden hade redan förstörts med graffiti.
Nu vet jag vad shawarma är: strimlat kött i pitabröd. En maträtt
från Mellanöstern.
Hörde den röda pallen till konstverket? Fick lust att knycka den ,
men det skulle ha varit svårt att transportera den på min cykel.
Tror inte att den finns kvar i dag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar