fredag 8 juli 2016

Id al-fitr i Östra centrum

Festklädda familjer i Östra centrum, kvinnor i vackra dräkter och huvuddukar i olika färger, hennatatueringar på händerna. Tonårspojkar i kostymer och bländvita sneakers, småflickor i festklänningar, män i helvitt. Helsingfors muslimer firade Id al-fitr, festen som avslutar Ramadan.
  Och samtidigt ordnade en invandrar- och islamfientlig grupp en demonstration på Revalsplatsen. Jag var på väg hem från biblioteket och korsade platsen, som bevakades av rätt många poliser.
  Demonstranterna var inte många, men desto högljuddare. Det viftades med finska flaggan, det skrålades Vårt land. Varför kunde de inte låta muslimfamiljerna fira sin högtidsfest ifred, respektera deras tradition? Varför störa friden på det här sättet, provocera, kritisera och anklaga, skapa oro och rädsla? Glassätande pojkar såg oförstående ut där de stod ett stycke längre bort med sina föräldrar.
  På plats fanns också finländare som vill motarbeta fördomarna, möjliggöra en öppnare inställning. Fast det idealistiska sloganet Rajat auki rakkaudelle drunknade i demonstranternas förutsägbara retorik. 
  Innan jag tog metron hem frågade jag om jag fick fota några ungdomar. Vänskap över gränserna, flickor är ofta fördomsfriare än pojkar. Inte för att jag vill generalisera.
  En afrikansk yngling delade ut röda rosor åt flickor och kvinnor. Jag blev väldigt glad när även jag fick ta emot en ros. Den står nu i en vas bredvid mitt japanska butsudanskåp. Glad Id! Och gör en fin och innerlig Gongyo, som avslutas med en bön om världsfred, lycka åt alla levande varelser...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar